De afsluiter van een mooie vakantie is Christchurch

We hebben er nog gewoon een volle dag van genoten, uitgeslapen, lekker ontbeten in deze gezellige B&B, weer fantastisch gevonden door Lineke, en toen naar het centrum van deze prachtige stad met een gebroken hart. Letterlijk een gebroken hart.

De botanische tuin hier is prachtig, vooral de rozentuin. In die tuin zie je niets van de aardbeving van 5 jaar geleden, maar goed en wel de tuin uit, zie je de eerste prachtige gebouwen in de steigers staan. Maar hoe dieper je naar het hart van de stad loopt, hoe erger het wordt. Tot je in het midden bent, en ziet dat er eigenlijk geen centrum meer over is. Geen winkelcentrum, geen hotels, ja hier en daar is wat opgepompt. In containers zijn winkeltjes gemaakt, en die blokkendozen zijn speels op elkaar gestapeld in verschillende kleurtjes zodat het toch wat lijkt.

Hier en daar zijn de gebouwen helemaal verdwenen, maar er staan ook een aantal grote gebouwen helemaal leeg, beetje spookachtig leeg zo midden in zo’n centrum. De trambaan is nog in takt, en daar rijdt een antieke tram op door de stad, een soort rondleiding door het gebroken hart.

Ze werken hier 7 dagen in de week, om de stad zo snel mogelijk weer op te bouwen, en dat gaat redelijk: sommige gebouwen zijn al helemaal nieuw, veel echte oude schatten worden gerestaureerd, een hele klus, om tot in de details de boel te restaureren, dat kost heel veel tijd, en vakmanschap.

Voor diegene die naar Nieuw Zeeland zou willen om te werken en te wonen: wordt bouwvakker, en je bent binnen. Hier is de komende jaren nog heel veel werk.

Na 3 uur zijn we onze auto weer gaan zoeken, ergens bij die botanische tuin, en zijn we naar Akaroa gereden, toch nog 75 km. hier vandaan. Een mooie rit, door een stukje nieuw Zeeland dat weer veel vulkanische landschap heeft. Het is een schiereiland, dus aan alle kanten weer van die prachtige uitzichten. Ergens halverwege in Little River bij een café en art galerie hebben we geluncht, en nog wat hebbe dingetjes gekocht ( weer ingetrapt dus), en toen door naar Akaroa.

Het kan daar heel druk zijn, omdat er vaak cruiseboten liggen, maar vandaag was het rustig. We hebben er heerlijk rond kunnen wandelen en nog wat dingen kunnen bekijken, lekker op een terras een biertje gedronken en rond 4 uur weer richting Christchurch. Op de heen weg hadden we daar op het hoogste punt ongeveer een eet tentje gezien met een prachtig uitzicht, en daar zijn we een hapje gaan eten. Top Hill Vieuw, toepasselijke naam toch. Vieuw was goed, maar uit eten moet je je hier niets van voorstellen, de vis en chips in Jacksons Bay is het lekkerste wat we hier (uit) gegeten hebben, en wat is nou vis en chips!!!! Maar goed dat we zelf lekker kunnen koken!!!

De boel is gepakt, we drinken de fles leeg en hopelijk slaap ik, anders duurt de nacht zo lang, verder is het niet zo erg, want dan slaap ik wel in het vliegtuig. We ontbijten om 8 uur, leveren om 9 uur de auto in en om 12 uur vliegen we. We moeten 6 uur wachten in Singapore, op de vlucht naar Amsterdam dat is minder leuk, we nemen daar op het vliegveld een kamer om te slapen, al rusten we maar, want daarna hebben we de nachtvlucht naar Amsterdam, en daar zou slapen helemaal top zijn, dat scheelt in de jetlag!

Kees en Rien

goede vlucht tot ziens/horens in Nederland/Spanje