Rondje Zuid Bonaire

Vanmorgen waren Elske en Jeffrey al om 9.00 uur bij ons om met de auto het zuidelijk deel van het eiland te gaan bekijken. Dat was voor hun erg vroeg, die hadden gister een feestje, lagen pas om 4 uur in bed. Dat hoeven wij niet meer te doen, kost ons twee dagen om bij te komen en zij deden in elk geval voorkomen als of ze kei fit waren. Ze zijn niet door de mand gevallen: ze waren beiden vrolijk en zijn niet in slaap gevallen op de achterbank.

Net op weg richting de zout bergen en zout meren zagen we twee cruise schepen in de haven liggen waarvan een echt super groot, ik had nog nooit z'n groot schip gezien, AIDA, en de andere, de Veendam van Holland America Line, die viel een beetje in het niet ten opzichte van de AIDA. Wij gelijk even naar de haven om van dichtbij dat schip te gaan bekijken: echt huge!! Even eruit voor wat foto's en door, we hebben maar tot de lunch om deze tocht te maken, want Jeffrey moet om 2 uur werken.

De eerste stop was bij de zout bergen, hier wordt veel gedoken rondom de pilaren van de brug die gebouwd is om het zout te transporteren, waarschijnlijk zit daar veel moois in het water. Wij hebben daar wat rond gekeken maar zijn daar het water niet ingegaan, te lastig over die rotsen. Iets verderop had je weer kleine stukjes strand waar je wat eenvoudiger de zee inloopt, en daar hebben we weer even gesnorkeld, en tot nu toe zijn we nog nergens dat water ingegaan zonder dat we onmiddellijk tussen de pracht en praal van tropische vissen zaten.

Heerlijk afgekoeld hebben we onze zuidelijke tocht voortgezet naar de slaven hutjes, iets waar wij als Hollanders natuurlijk niet trots op zijn, maar ja ver voor mijn tijd, 1850 zijn ze daar gebouwd om de slaven te laten slapen en om hun spullen in op te bergen, die slaven werkten in de zout meren, en zorgden voor het transport naar de schepen die het over de hele wereld transporteerden; stukje geschiedenis.

De weg wordt er steeds smaller en is zo'n beetje het enige wat de meren en de Caribische oceaan scheidt. Het water wordt steeds wilder en slaat hier krachtig tegen de rotsen aan, die niet zo hoog zijn, maar het zijn wel stenen en geen strand, kite surfers vinden het hier geweldig zo te zien, ergens anders heb ik ze nog niet bezig gezien en hier wel. Hele stukken ongerepte kustlijn met brokken afgestorven koraal takken en wonder boven wonder vetplanten en mos soorten groeien daar dan ineens weer volop. En daar staan dan ineens nog een aantal van de slaven hutten pal langs de weg. Op de weg rijden wat golfkarretjes met toeristen, waarschijnlijk van de cruise schepen, zo nu en dan iemand op de fiets en een touringcar: verder zie je eigenlijk niet veel mensen, terwijl er duizenden op die boten zitten, waar die zijn?

Voorbij de slaven hutten wordt het gebied weer breder, komt er rechts en links van de weg meer ongerepte natuur, mensen wonen hier niet, wel Flamingo's, die zien we dan ook ineens in een kolonie voorbij vliegen. Best een apart gezicht, net een speer die door de lucht vliegt.

Op een gegeven moment zie je dat je rond rijdt, we zien de zout bergen op een afstand steeds dichterbij komen, ze zaten in het begin links van ons, en nu nog. Een beetje op de kop van het eiland zit de Surf Beach, daar had Elske al een keer surf les gehad en dat wil ze met mij deze vakantie graag nog een keer doen, vroeger was dat een van mijn hobby's, ik denk dat ik het nog wel kan, het is 33 jaar gelden dat ik het voor het laatst deed, wel een uitdaging, voor volgende week zaterdag hebben we geboekt. Lineke is dan onze support die blijft lekker in een strand stoel lachen naar Elske en Jeffrey en waarschijnlijk ook naar mij, wordt vervolgd, ga er vast wat over schrijven.

Dat surf strand is trouwens een mooi plekje, mooi uitzicht, groot strand en een breed ondiep stuk met knal blauw water. De uitspanning die er zit is trouwens ook gezellig: de ijs koffie was er lekker, maar die moet je niet te veel drinken, calorie bom volgens mij. Van daaruit zijn we langs de AH gereden om de lunch bij elkaar te halen om thuis lekker nog met z'n vieren te lunchen, Jeffrey moet om 2 uur beginnen, wij houden siësta. Na de siësta zijn we nog even naar Eden Beach gegaan om nog een keer te snorkelen, maar niet zo lang, wij hebben al de nodige zon gehad: lees: te veel! Thuis nog even in het zwembad gesprongen, nu heerlijk gedoucht op de lounge bank onder de bananen bladeren, lekker biertje erbij.

Alice en Marc

?????

Lineke

We gaan morgen hierboven het 4 persoons app bekijken: volgend jaar Bonaire??

Alice

Ik wil wel, maar ik weet niet of ik mijn wederhelft zo gek krijg...;-)

Marc

Kun je er ook skiën? ?

Lineke

Dat doe je maar in je eigen tijd!!???????