De Mangrove

Een prachtig stuk natuur op Bonaire zijn de Mangroven: vandaag zijn wij daar met Elske en Jeffrey onder begeleiding van een natuurgids door heen gekajakt...

Voor onze tour werd ons eerst het een en ander over dit natuurgebied verteld, en ook waarom het zo belangrijk is dat ze er zijn. Vroeger wisten de mensen niet zo goed wat dit stuk bos, modderachtig gebied vol met boomwortels die aan alle kanten in elkaar geweven zijn nu eigenlijk voor nut hadden, en werden hele stukken gekapt om ruimte te maken om te bouwen, maar gelukkig zijn ze er, voor dat alles weg was, achter gekomen wat het nu eigenlijk deed. Belangrijk is dat de open verbinding met de zee in elk geval tot stand gehouden wordt, het water moet tot diep in de mangrove kunnen door stromen, maar ook door de kanaaltjes weer terug naar de zee. Het water word op die manier gefilterd, en dat kun je ook goed zien aan het water gedurende de tocht. In het begin kun je de bodem niet zien, maar als je je hand in het water houd aan de oppervlakte, zie je wel dat het boven gedeelte kraak helder is, en hoe dichter je naar de zee gaat, hoe helderder het wordt. Het zout gehalte in de mangrove is erg belangrijk, het moet niet te zout worden, maar ook niet brak. Zouden de kanaaltjes waardoor het water de mangrove in en uit stroomt dicht slippen dan wordt het zout gehalte te hoog en sterven de bomen en daarmee de mangrove af.

Waar zijn de mangrove nu goed voor: ze worden ook wel de kraamkamer genoemd. Tussen de wortels van de mangroves leggen de vissen de eitjes, duizenden jongen visjes worden er geboren en blijven daar tot ze groot en sterk genoeg zijn voor de grote zee. Van de vele duizenden die geboren worden wordt uit eindelijk 1/10 groot, want ja ze behoren ook gewoon tot de voedsel keten van de andere vissen die de mangrove in zwemmen om te eten. OP de bodem zie je allemaal kwallen op de kop in het zand liggen, ook deze zijn daar van groot belang, ze beschermen de algen met hun giftigen tentakels tegen de vissen. En zij leven weer van suikers die de algen afgeven aan het water. Schildpadden komen de mangrove binnen omdat daar veel zeegras staat waar zij weer gelukkig van worden. Aan de boomwortels die daar half in de modder en boven het water uitsteken zitten allemaal oesters, niet de oesters die wij kennen, maar een ander soort die niet te eten valt, er zit zoveel tanine in dat ze veel te bitter zijn. Deze oester zijn ook weer voor het zuiveren van het water.

Verder zijn de mangrove ter bescherming van het land. Het bos is zo sterk, dat het een tsunami zou kunnen stoppen, dus bij een felle storm of vloedgolf houden deze bossen het water tegen zodat het niet zo diep het land in komt.

Het ondiepe gedeelte zie je eigenlijk het beste vanaf de weg. Daar staan verschillende soorten reigers en de flamingo's zich heerlijk vol te eten van al het lekkers wat daar in de modder leeft. Het is een ook broedgebied van verschillende soorten vogels. Wij zagen tijdens onze tour ook een bruine pelikaan op een klein struikbosje midden in het water staan.

Onze tour duurder ruim 1 uur we vonden het alle 4 prachtig om te doen, te beleven. Er zijn ook tours van 2 uur, dan word er ook nog gesnorkeld, helaas zat die al vol geboekt, maar wie weet volgend jaar.

Eenmaal thuis na de lunch het was inmiddels half 3 zijn we lekker in onze eigen pool en onder de palapa (overkapping) gebleven: kon ik rustig mijn verhaal schrijven Lineke lekker lezen en Elske ging thuis, ja zo noem je je huisje als je er een halfjaar woont, de film bekijken en naar ons doorsturen, zal kijken of ik hem online krijg. Straks gaan we nog lekker uit eten in het restaurant waar Jeffrey in de keuken werkt, Buddy dive.

Het valt jullie vast op, dat Reismee onze lokatie maar niet kan vinden, heb het als zo vaak op Bonaire gezet, maar het gaat steeds terug naar Curacao, ik geef het op. We zijn op Bonaire voor het geval jullie dit nog niet doorhadden.

Morgen snorkel dag.

Alice

Alweer een interessante dag in zomerse omstandigheden, klink goed. ?

Marc

Een prachtig leerzaam reisverhaal is dit aan het worden. Ben benieuwd naar de film.

Joop en Ton

Altijd weer een leuk verhaal
Genieten.......