laatste dag.

We hebben ook voor deze dag nog iets leuks op het programma gezet, zodat ook de laatste dag er een is om niet te vergeten.

De wekker moest gezet, want ja als je om 8.15 uur ergens moet zijn en anders de boot mist, dan kan het niet gebeuren dat je uitgerekend op die dag wel een keer wat later wakker wordt. Onze wekker ging om 7 uur, maar we waren er al uit. lekker op ons gemak ontbijten en vast wat rommelen want je deze dag is niet alleen leuk, we gaan vanavond om 21.00 uur ook weer vliegen dus moet er het een en ander gepakt worden.

We waren mooi op tijd bij de Sae Cow een omgebouwde catamaran tot een leuke tour boot voor trips hier rond om Bonaire. Lekker stabiel want ook vandaag staat er weer veel wind dus hogere golven. Met de Sea Cow zijn we richting klein Bonaire gevaren om voor dat eiland te gaan snorkelen, met gids. Onderweg werd ons het een en ander verteld, en een van de verhalen ging natuurlijk over dat kleine eiland in de zon waar Harry Bellafonte dat mooie lied over schreef. Harry blijkt ook een van de eigenaren te zijn geweest van dit eiland. De eerste eigenaar heeft het ooit gekocht voor $5000 en uit eindelijk heeft de regering van Bonaire het voor $50.000000 gekocht om er voor te zorgen dat er geen resorts op gebouwd gaan worden en ze het hele gebied als beschermd natuurgebied in eigen beheer konden houden.

Eenmaal voor dat eiland werd de boot aan een anker gelegd wat daar altijd al ligt, want een eigen anker uitgooien is not done, het beschermde rif zou daar natuurlijk veel schade door oplopen als elke boot dat daar zomaar doet. De oplossing is simpel, er liggen bakens in het water waaraan je de boot kunt bevestigen. Aan boord waren natuurlijk onze gidsen, een schipper en een fotograaf, en deze ging met ons mee de zee in om tijdens de tour en het snorkelen allemaal mooie en vast ook minder mooie plaatjes te schieten, voor $30 hebben we nu een stick met 160 foto's ben benieuwd, heb ze nog niet bekeken.

Het snorkelen was fantastisch, 2x ongeveer driekwartier, dat is best lang wetende dat we dat normaal ongeveer 10 min. doen en dan weer lekker in de zon gaan liggen. Maar ook daar had de bemanning over nagedacht, of uit ervaring wijs geworden, dat laatste zal het wel zijn, er was voor een ieder van ons een soort zwemvest dat we niet als zodanig gebruikten, maar onder de buik legden waardoor je eigenlijk op dat water dreef, heerlijk en zo was het ook niet moeilijk om 3 kwartier lekker rond te dobberen met je hoofd voorover in het water kijken naar al dat natuurschoon van de zee. Van alles hebben we gezien, te veel om op te noemen, maar het leukste was de schildpad die een beetje rond ons heen zwom. Al de verschillende koralen vond ik trouwens ook prachtig. En natuurlijk had ik het ook druk met Lineke, niet dat dat nu nodig was, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar, steeds als ik haar maar even niet zag, dacht ik aan de film Jaws en hoorde ik in mijn oor dadadada..., je weet wel dat deuntje van de film net voor dat die haai weer aanviel. Dus buiten lekker snorkelen was ik ook de shark watcher voor Lineke, en zorgde ik ervoor dat ze niet te ver buiten de groep aan het snorkelen was, dit alles tot ergernis van Lineke. Gelukkig niets vreemds gezien en zijn we weer veilig aan land gekomen.

Eenmaal uit het water en weer richting de kust van Bonaire varend werden we verwend met lekkere hapjes die door de stevige wind, dus golfslag, spontaan een extra zoutwaterbad kregen, en wij ook. Hapjes en drank in overvoed. Het was wel een beetje fris, we waren nat, en de wind maakte het natuurlijk toch een beetje fris ondanks de zon. Rond 12.30 waren we weer in de haven, op ons gemak ons glas leeg gedronken, netjes afgerekend en terug naar onze B&B de natte spullen op de waslijn want anders zit het straks nat in de koffer, gelijk maar lekker douchen en op naar Elske. Elske was met een stel vrienden bij Buddy dive aan het lunchen omdat Manouk (een van de andere stagiaires) jarig is vandaag. Daar zijn wij lekker bij aangeschoven en hebben ons daar nog even heerlijk vermaakt met ons Elske, daarna nog even naar haar huisje om afscheid te nemen en deze keer voor 4 maanden.

De auto af tanken,10 dagen rond gereden en $44,90 afrekenen dat is anders als bij ons, nog wat geld pinnen zodat we straks de taxi kunnen afrekenen die ons naar het vliegveld brengt, en nog een keer zo'n lekker ijsje van Gio. De koffer inpakken en off we go!!!!