Marlborough Sound

Vandaag zat het weer ons een keer niet helemaal mee, alhoewel je met dit weer wellicht niets beters of leukers had kunnen doen, als wat wij vandaag gedaan hebben.

Opstaan viel vanmorgen niet mee, Lineke had behoorlijk last van de knieholtes, en ik van mijn achillespezen, je kunt wel spreken van een opstart probleem, we liepen het eerste half uur alles behalve kwiek. Gelukkig werd het steeds beter, naarmate we meer beweging hadden, dus toch maar lopen voordat we naar de mail boat gaan, want dan zitten we weer stil. Nou dan maar even gaan lopen in de winkelstraat van Picton (weer een dure dag dus). Valt wel mee, een verrekijker is geen overbodige luxe hier, hebben we thuis wel 3, maar die zijn thuis, en dan hebben we er hier niets aan. en nog een jagershoed voor mij, past goed mijn jagers jas, en eenmaal thuis is het winter.

Om 13.15 uur moeten we bij de boot zijn, dus veel tijd hadden we gelukkig niet, anders waren er nog wel meer spulletjes gekocht, hoe krijgen we het straks allemaal mee naar huis.

In ons appartement hebben we de lunch gemaakt en mee genomen naar de boot, want het ontbijt zat nog in de weg. En omdat onze lieve heer mij energie zuinig heeft gebouwd, moet ik niet te veel energie tot me nemen want dat gaat allemaal in de reserve tank (mijn buik) voor slechte tijden. Dus ontbijten om 9.30 uur en dan lunchen om 12 uur is vragen om extra opslag.

De mail boat vertrekt hier voor onze deur, en vaart de fjorden door naar huizen, lodges, en bedrijven om, je raadt het al de mail (post) te bezorgen, en heel slim hebben ze er een passagiers boot van gemaakt zodat 1 de schipper zich niet hoeft te vervelen, altijd aanspraak heeft en genoeg te vertellen, en 2 extra inkomsten, ook niet onbelangrijk. De route duurt 4,5 uur dus we zijn heel de middag zoet.

Bij het instappen hadden we contact met een stel die 2 Jack Russels bij zich hadden, makkelijk contact maken want die hebben wij ook. Twee oudjes, broertjes van elkaar, de een dik en de andere dun net als die twee van ons, alleen zijn dat zusjes. Je raadt nooit hoe ze heten, Jack en Russel, o zeiden wij, die van ons Bea en Tricks, like or Queen! Dat vonden ze wel leuk natuurlijk. De mensen zijn met ons 1,5 uur mee gevaren en toen hebben we ze voor de deur afgezet, daar woonden ze in de middel of no where op een rots punt met een uitzicht… wouw, maar ik zou er niet willen wonen, althans niet altijd, nou, zei de schipper later, zij wonen er ook niet altijd, maar wel het meest, ze hebben ook nog zo iets in Queens Town en in Christchurch. Als je de man gezien had, zou je er geen 5 cent voor gegeven hebben. Bergschoenen sokken er in, korte broek, T-shirt, met zo’n beige stoffen bodywarmertje er op, zijn vrouw zag er prima uit, niet overdreven maar leuk sportief. Zo zie je maar aan de buiten kant hoef je het niet te zien, het waren hele aardige gewone stinkend rijke mensen, die daar expres woonden omdat ze het altijd zo vreselijk druk hebben, hij doet in onroerend goed, dat doet hij vastgoed, zij zit in de computers en wijn industrie. Twee hele verschillende zaken dus.

Nou de tocht: Een aanrader voor diegenen die Nieuw Zeeland nog gaan bezoeken, de fjorden van Marlborough sound zijn ook de moeite waard, en met zo’n post boot ook nog leuk om te doen.

Onderweg zeehonden gezien, dolfijnen, bijzondere watervogels, onder andere de King Shag een soort Aalscholver, daar zijn er nog maar 600 van in Nieuw Zeeland, maar nu ze hier in de fjorden zijn neer gestreken is de hoop groot dat ze zich weer gaan vermenigvuldigen, ze leggen nog al wat eieren per jaar, en hier in deze fjorden zitten goed beschut en veilig.

Verder natuurlijk prachtige uitzichten naar al die mooie natuur om ons heen, ook vandaag had weer een hoog wouw gehalte!. Bij een van de aanleg steigers zag Lineke zelfs een grote rog zwemmen vlak langs de boot.

Net zoals er mensen afgezet zijn, zijn er onderweg ook op verschillende plaatsen mensen aan boord gestapt, die waren met een eerdere boot al afgezet om vervolgens een hele route te lopen door de bergen heen, er zijn routes van over de 100km, kampeer mogelijkheden, en die lodges natuurlijk om dan de mogelijkheid te hebben om te overnachten. Lijkt me ook geweldig om een keer te toen.

Rond 18.00 uur waren we weer thuis (nou ja in ons appartement) en dat was best lekker, want we hadden het koud, zoals ik al zei, het weer zat ons vandaag niet mee, regen en wind: ik schat niet meer dan 12 a 13 graden.

Rien en Kees

en de volgende route van Picton naar nelson. Dan valt je mond ook iedere keer open. Veel plezier