Veigné, net onder Tours.

Veigné, net onder Tours.

De regen heeft ons ingehaald, gisteravond om 21 uur zoals voorspeld was, begon de motregen, en vannacht begon het echt.

We zijn weer een stukje dichterbij huis, ruim 250 km dichterbij. We zijn in Veigné. Zo delen we de reis in hapklare brokken, ondanks de regen zijn we niet van plan om ineens hele afstanden te gaan rijden, om maar thuis te zijn. Wel zullen we elke dag een stukje dichterbij komen.

Geen stoeltjes buiten vandaag, het regent zachtjes maar wel de hele rit, en ook als we weer staan op de camping car plaats regent het nog steeds. Het is hier rustig, staat een Nederlander naast ons, en aan de andere kant een Fransman, verder is de plaats nog leeg.

De rit hier naar toe hebben we weer verdeeld in een stuk route nationaal en van af Poitiers ongeveer zijn we de A10 op gegaan richting Tours. Ondanks de regen was het toch een mooie route, het heeft allemaal wel wat, die kneuterige Franse dorpjes, de streek waar je door heen rijdt, en het landschap. Zo hebben we heel veel koolzaad velden gezien, alles staat weer in bloei, de brem, de katjes, alles weer fris en fruitig. Wat ons opvalt is dat het hier zo ontzettend nat is, de boeren kunnen hier voorlopig niet het land op, en twee dagen terug was het allemaal kurk droog. Hier in Noord Frankrijk heeft het vast net zoveel geregend als thuis in Nederland.

De camperplaats is net buiten het centrum van Veigné, en als de voorspellingen goed zijn, wordt het zo rond 17.30 uur droog, komt er nog een zonnetje en dan gaan we even dat dorpje in, kijken wat het is. We staan aan een riviertje, de Indre, er is ook een grote camping hier achter, dus ik verwacht iets van het dorpje.

We zijn nu echt weg van de kust, zouden nog weer richting Normandië kunnen, maar ook daar is er wind en regen, dus doen we dat niet. Het plan is morgen naar Evreux te rijden, weer zo’n kleine 250 km en dan donderdag door richting Lille. Zit het weer mee dan plakken we er nog Brugge aan vast vrijdag en dan zijn we wellicht met de paasdagen wel in Nederland.

Regen of geen regen: de korte broek is nog steeds aan, ter compensatie heb ik wel de muts op en een dikke trui aan. Die korte broek gaat niet meer uit, tot dat ik thuis ben.

De regen stopt om 17 uur en warempel: de zon schijnt, en goed ook, toch is het te koud om buiten te zitten, wel zijn we het dorp even ingelopen. Veigné is beslist geen stille verlaten plaats, drukte alom, de hoofdstraat is druk, de markt staat vol geparkeerde auto’s er is een grote school, en er werd op het schoolplein volop gespeeld door kinderen in de na schoolse opvang, net zo als bij ons. Het is wel een oud dorp, typisch Frans, beetje grauw, hier in het centrum.

Inmiddels zijn er 2 campers bij gekomen en staan we nu met 5 campers. De avond valt, de lichtjes in de camper zijn al weer aan, en buiten wordt het weer wat donkerder nu de zon weer helemaal weg is, het is inmiddels ook bijna 18.30 uur en over een uur is de zon helemaal onder. Het is rustig hier, we staan vergenoeg van de weg: hier kunnen wij wel slapen, morgen weer door.