Evreux

Evreux.

Het was prachtig weer vanochtend, de zon scheen volop in Veigné, en dat deed hij ook onderweg naar Evreux, tot we er bijna waren. De voorspellingen waren dus goed, in de ochtend zon dan wind, bewolking en kans op een bui. Het regent tot 16 uur dan gaan we de stad verkennen.

Evreux, een uur van Parijs en de zee, Evreux ligt in Normandië en is een tweeduizend jaar oude stad en de hoofdstad van Eure. Het heeft veel historische erfgoed waaronder de Notre Dame kathedraal, en zijn museum in het voormalige bisschoppelijk paleis. En wij staan daar 900 meter vandaan. Zodra de bui voorbij is gaan we deze veelzijdige stad bezoeken.

De rit hier naartoe was prima te doen via de route Nationaal: over N en D wegen zijn wij in 4 uur inclusief tanken en plas pauze hier heen gereden door weer een mooi stukje Frankrijk. Hier rijd je bijna altijd in het groen, heel af en toe zie je wat hoogbouw, dan rijd je langs een wat grotere stad of dorp. Merendeel zijn het Ă©chte kleine Franse plattelands dorpjes, waar ze best een beetje meer kleur mogen en kunnen gebruiken. Om de dorpen zit volop kleur van bloesem, koolzaad en vers groen, maar in de dorpjes is het veelal grijs en grauw, heel af en toe staat er een plaatje tussen, een uit natuursteen opgetrokken huisje met kleurrijk schilderwerk.

De camping car plaats midden in de stad aan Rue du Pré Margot in Evreux biedt plaats aan maar 6 campers, gelukkig waren we mooi op tijd en hebben we een plaatsje bemachtigd, je staat hier voor €14 inclusief stroom en water, en afvoer mogelijkheid voor toilet en vuilwater. Nu, midden op de dag horen we wel wat verkeer, vooral als er iets met een sirene voorbij komt, maar ik ga er vanuit dat dat vannacht niet zo is.

Op loopafstand is er een hele grote winkel, de winkel van Sinkel, alles te koop…..de winkel heet Cora, een keten die ik nog niet ken. Ze hebben er echt van alles, veel verschillende vers afdelingen met een uitgebreid assortiment. We hebben heerlijke sushi gekocht voor vanavond, wij gaan niet meer koken maar genieten van sushi en pokebol.

We hebben de kathedraal bezocht, het museum was gesloten maar de kerk/kathedraal was open. Zo’n kathedraal in Rome of Parijs zou kei druk zijn, hier niets te doen, we konden ongestoord rondlopen, foto’s maken en een kaarsje aansteken. Er zijn hier heel veel oude grote huizen, maar wel slecht onderhouden, oud geld zullen we maar zeggen: de nieuwe rijken hebben andere woonwensen, deze oude statige, misschien wel monumentale huizen zijn vaak onbewoond.

Nog dichter staan we bij de abdij van Saint-Taurin: daar gaan we morgen nog een kijkje nemen. Door de regen zijn we pas rond 16.15 uur aan onze rondwandeling door de stad begonnen, dus morgen vroeg nog een stukje stad.