Een dag je in en om Dunedin

Margaret heeft een goed bed, we hebben er heerlijk in geslapen tot de wekker afliep en dat wil wat zeggen, we hebben heel wat bedjes gehad waar we tig keer in wakker werden….

Over het ontbijt hadden we na gisteren natuurlijk geen twijfels meer, kan niet anders dan goed zijn, als Rob Geus maar niet komt. De tafel was weer keurig voor ons vrij gemaakt, althans dat puntje van de tafel, Lineke aan de kop, en ik met de tafelpoot tussen de benen op het hoekje naast haar, past precies. Keuze genoeg, eigen gemaakte yoghurt, verschillende soorten muesli en cornflakes, toast met allemaal verschillende soorten eigen gemaakte jam, en dan nog eieren met spek. Pffff….zeiden we, hebben geen lunch meer nodig, hier komen we wel op thuis vanavond.

We hebben niets gepland voor vandaag, dus we rijden eerst wat rond door de omgeving, ook hier is het mooi, we rijden door een vrij nieuwe wijk, met warempel bakstenen woningen, en dakpannen, daar zijn we niet helemaal zeker over, kunnen ook dakplaten zijn die net dakpannen lijken. Allemaal gebouwd op grote percelen, ziet er top uit. De weg brengt ons uiteindelijk op een toeristisch route naar Dunedin, we komen de stad binnen rijden via de hoofdweg, dus helemaal goed. Parkeren was ook geen probleem, goed en wel in de stad zien we al een parkeergarage. Om de parkeerplaats later terug te kunnen vinden maken we wat foto’s van de straatnaambordjes.

Dunedin is een mooie oude stad, de oudste stad van Nieuw Zeeland, was vroeger een rijke stad, ook vanwege het goud. Er staan hier veel oude mooie gebouwen, allemaal bewaard gebleven, want het werd niet de grootste stad, het breidde niet uit, waardoor er geen reden is geweest om die mooie gebouwen te slopen om ruimte te maken voor nieuwe gebouwen.

Het heeft een prachtig station, vroeger het drukst van Nieuw Zeeland, en nu is het een attractie. Oude treinen, prachtig opgeknapt, rijden hier op en neer met toeristen. Lange ritten van 7 uur, 4 uur of 90 min. Ook wij hebben een ritje gemaakt, met de spectacular Pacific coast train, maar 90 min is voor ons lang genoeg. Van Dunedin naar Waitati en terug naar Dunedin. Leuk langs de kust, de andere kant als waar we gisteren met de auto reden.

In de stationsrestauratie hebben we eerst koffie gedronken, en kennis gemaakt met een oud Hollands baasje, hij werkt daar in de bediening en kwam bij mij de koffie brengen, dus ik zeg o : am I being served, waar op hij vraagt; where are you coming from? I come from Holland. Waar in Holland, zei hij toen, ik kom van Eindhoven, long time ago. Hij was al 64 jaar in Nieuw Zeeland, ging om de 2 jaar voor 6 maanden naar Europa waarvan 1 maand naar Nederland op familie bezoek. Kan niet zeggen hoe oud hij was, maar rekenent naar wat hij vertelde, moet het 84 zijn. Kun je je toch niet voorstellen bij ons he, dat je dan nog werkt in de bediening. Er werken hier veel bejaarden trouwens, ook in de supermarkten valt ons dat op. Bij ons werken jonge kinderen van 15 tot 18 in de supermarkt, schappen te vullen en achter de kassa, en hier bejaarden.

De treinreis was leuk, trein vol met Japanners, wat Britten of Australiërs, en warempel een Duits koppel bij ons aan de tafel. Hebben wij weer, ik denk even mijn Japans op halen.. …

De meesten waren in Dunedin met het cruiseschip. Dat cruiseschip kan niet helemaal Dunedin binnen varen, maar ligt in de haven van Port Chalmers, wee hebben hem zien liggen. Op de terugweg kregen ze de mogelijkheid om daar uit te stappen, en dat deden er veel.

Eenmaal terug in Dunedin, zijn we even lekker op een terras je gaan zitten, we hadden prachtig weer, in de stad was het gewoon heet. Er stond wel weer een behoorlijke wind, maar de tempratuur was zo dat dat windje wel goed van pas kwam. Het was al tegen twee uur, en honger hadden we niet maar wel trek, dus hebben we ook maar wat gegeten, samen een portie, een nieuwe vorm van lijnen: overal de helft van eten… goed voor de lijn, goed voor de portemonnee.

Het is echt een leuke stad, eigenlijk heb ik niks met een stad, en al helemaal niks met winkelen, maar Lineke vindt dat zo nu en dan wel leuk, het is niet druk, je kunt gewoon vlot doorlopen, niet van dat geslenter, er is van alles te zien, zelfs ik had het prima naar de zin.

Nadat we nog eens 1,5 uur rond gelopen hadden wat winkels in en uit, voor Lineke een paar Trollbeads gekocht om Nieuw Zeeland niet te vergeten. Ja een paar, want ze draagt die van mij ook aan haar armband, dat is de deal, mijn spullen in haar handtas, en mijn Trollbeads aan haar armband. Dan hoef ik die tas niet mee te sjouwen en die armband niet om te doen, goeie deal. Zijn we naar de Botanic Gardens gereden. De auto hadden we zo gevonden, en die gardens eigenlijk ook, hier zijn niet zo veel wegen, in heel Dunedin zijn 3 hoofdwegen, je komt altijd goed uit. Soms kom je wel twee keer langs hetzelfde, dan ben je even verkeerd gereden.

De Garden was echt mooi, in Wellington zijn we er ook geweest, maar deze was veel mooier. We hebben ook daar nog wel ruim een uur rond gelopen voordat we terug zijn gegaan naar Margaret.

Kees en Rien

Wij waren ook in Dunedin. Zijn jullie nu nog naar de pinquins geweest op het pensulina ? Lekker smalle weg haha.

Ria

Lekker een dagje "pauze" en leuke dingen in de buurt doen, toch? Relaxen.....
Leuke dingetjes kopen en kijken en vooral je laten verwennen!!!

Lieve groet, Ria