Verderop

De planning was Altea, het werd VilaJoiosa.

We waren mooi op tijd uit onze bedstee, daar lijkt ons bed wel een beetje op in ons camperbusje, 1.40 breed, en 1.85 lang en ingebouwd tussen de koffie corner en het kook/ aanrecht gedeelte. Gelukkig zijn wij niet van die hele grote mensen, ik zelfs een beetje klein, maar wel dapper, dat zeggen ze tenminste hier omdat we zonder te reserveren door dit deel van Spanje reizen. Tot nu toe geen probleem.

Vroeg opstaan om vroeg te kunnen vertrekken, is niet altijd zinvol blijkt, in het donker hebben Gerian en ik de hondjes uitgelaten, lekker wandelend door de duinen hebben we de zon zien opkomen, de wind is er nog wel, maar is in kracht al behoorlijk afgenomen, en zo in de duinen lopen we aardig in de luwte.
Het pad volgen naar rechts brengt ons weer in de bewoonde wereld, bij het restaurant van die heerlijk paella(!): daarnaast zit de bakker, we halen vers brood en appeltaart voor bij de koffie, gewoon omdat het kan.

Eenmaal terug op de camping en reisklaar komen we er achter dat de receptie pas om 9 uur open gaat, daar hadden we niet in het donker voor hoeven te gaan lopen met de hondjes, nu moeten we wachten, 3 kwartier voor we weg kunnen. Dat had ik dan liever in de bedstee gedaan.

De receptionist kwam wat eerder: het viel achteraf wel mee, ruim voor 9 uur konden we terecht, sleutel van de poort inleveren en betalen voor de 3 nachten dat we er waren. Wel contant betalen, verdwijnt denk ik zo in de portemonnee, maar dat is een aanname.

Google Maps staat op camping Cap-Blanch in Altea, een camping direct aan het strand, slechts de boulevard zit er tussen. Klinkt goed, toch, maar daar denken heel veel pensionado’s net zo over, man man wat een prop camping. Prop en prop vol met campers die eigenlijk niet op de plek passen maar ook caravans waar zoveel aan gebouwd is, tent, luifel dan nog een schuurtje dat het plekje er naast zo krap is geworden dat je zelfs ons busje er niet meer op kunt draaien. Volgens de juffrouw aan de receptie waren er nog wel wat plaatsen vrij, we moesten er maar op rijden en dan komen vertellen waar we uiteindelijk op uitgekomen waren. Ze gaf een plattegrond mee met wat open plekken er op aan gekruist. T44 was de eerste die we tegen kwamen, niet leeg, nou op naar de volgende L34 nog voller, stond een camper op, volgens mij net geparkeerd, die met zijn camper een halve meter minstens uitstak op de weg, en daar nog twee fietsen achterop had zitten waardoor hij nu meer dan een meter uitstak, ik kon er krap achter langs rijden, hield weinig ruimte over. Lineke liep nog buiten te kijken naar andere opties maar ik was er al klaar mee, toen Lineke in stapte zei ze: ik vind het helemaal niks hier, waarop ik zei: ik ook niet, zie alleen maar bejaarden, zit hier propvol, hier wil ik niet staan, en er ook nog voor moeten betalen, bel Gerian maar dat ze er niet op moeten rijden met hun camper, ze komen er nooit meer af.

Gelukkig dachten de Wallies er net zo over als wij, en konden zij voor de poort nog keren.

Er zijn gelukkig heel veel campings in deze regio. Maar iets verderop,wellicht iets van het strand af hebben we meer kans. Het is nog steeds vroeg: de meeste nieuwe gasten komen tussen 14 en 16 uur binnen rijden en het is nog geen 11.30 uur als wij buiten de poort van camping Cap-Prop op zoek gaan in de ACSI campinggids naar andere mogelijkheden. Het wordt La Vila Joiosa camping Imperium. Mooie plek. Maar de ACSI plekken zitten vol. Dus volle pond betalen.

In dit dorp zijn wij vorig jaar doen we terug gingen vanuit Benidorm naar Alicante om weer naar Eindhoven te vliegen even binnen gereden omdat we wat tijd over hadden. Het viel ons toen al op, mooi stadje, prachtig strand, grote boulevard en niets te doen, ik dacht zal dan op die camping ook wel zo zijn. Niets is minder waar, ook hier zit het vol met pensionadoo’s. Camping is volgens ons van een Nederlanders, de vrouw bij de receptie was een Nederlandse, en zij vond ons dapper, niet reserveren in deze tijd en in deze streek. Maar ze had wel plek, weliswaarhelemaal aan het einde van de camping op een net nieuw aangelegd deel, een beetje hoger dan de rest van de camping, dus met uitzicht, riante plek naast elkaar, de een achteruit er in en de ander vooruit er in zo hebben we weer een giga plaats pal in de zon en in de wind, das wat minder. Maar vanaf morgen is de wind echt weg.

Vooralsnog hebben we geboekt voor 2 nachten, het is wel wat duurder hier dan wat we tot nu toe hebben betaald per nacht, gewoon 1x zo duur €30 per nacht en dan stroom 4kw inbegrepen, verbruik je meer,komt er nog 0,49 cent per kw bij, dat wordt zuinig zijn met stroom, dus vanavond verwarmen met ons diesel standkacheltje, tenslotte niet voor niets ingebouwd.

We staan, we staan riant, tijd voor koffie met appeltaart, korte broek wordt zelfs door Willen aangedaan, en Gerian staat in haar hemd te koken, dat kan allemaal als de wind even weg is. Helaas blijft de wind vandaag niet weg, wordt de korte broek weer verruilt voor de lange, heeft Gerian haar trui weer aan, en is binnen zitten lekkerder dan buiten. Toch lopen we even het dorp in, om wat boodschappen te doen. Hondjes mee en daar gaan we Google Maps op lopen naar de spar is maar 1,5 km met z’n vieren sjokken we rustig naar beneden, op een gegeven moment hebben we een mooi uitzicht op de zee, en zie je al wat van de gekleurde huisjes van La Vila Joiosa. Gerian en Lineke gaan boodschappen doen Willem en ik zitten op een muurtje naast de deur van de winkel lekker in de zon met ieder een hondje op de schoot, en Bea die altijd onrustig is tijdens wachten springt op en weer van het muurtje af, dit nog eens en nog eens, piept wat en kijkt mij steeds ongeduldig aan, zo van duurt het nog lang want ik wil lopen.

Nou Bea zei ik, ga nou maar zitten want wachten duurt altijd lang, en helemaal bij een winkel.

De weg terug was een stuk verder zo leek het, berg op en volgepakt, 8 blikjes 0.0 bier, pak wijn en dan nog van alles voor het eten voor morgen. Ach ja, denk ik dan kan ook morgen met de fiets stuk makkelijker, nou weet ik niet of ik de fietsen er wel afhaal morgen, ze moeten er morgen ook weer op want vrijdag gaan we verder, misschien al wel naar Hiltrud, want die zit hier geen 100 km meer vandaan, Torrevieja.

Jan Visser

Wat een belevenis ?