Zon zee en strand

De wandel tocht van vanochtend was weer een echte, 1,5 uur door het dorp naar het strand en door de duinen langs de jachthaven weer terug. We kregen een appje van Lineke, die maakte zich al zorgen, mijn telefoon lag thuis en ze hoopte dat Gerian hem dan wel bij had, ivm. Eventueel verdwalen. En Gerian stuurt een appje terug maar niet naar Lineke ze stuurt hem per ongeluk naar de familie groeps app.. van de Wallies, Lineke bleef bezorgd tot we terug waren.


Na het ontbijt zijn we op de fiets naar de week markt aan de haven gegaan, een markt met lokale producten. We ondekken steeds meer van dit leuke haven stadje, het heeft zelfs een kleine boulevard bij de haven. Er is genoeg te doen. De terrasjes zitten vol, en de marktkooplui hebben volop klandizie, wij hebben eindelijk cranberry thee of iets wat er op lijkt voor mijn blaas. Ik heb weer te weinig gedronken, moet ik echt op letten m, kan zo maar heel de dag geen water drinken en dat wordt onmiddellijk afgestraft met blaasontsteking, van de kou kan het niet zijn.


Er zijn vele routes die vanaf de camping richting strand gaan, het kan dwars door de oude stad, maar je kunt er ook gewoon omheen fietsen, en dan lijkt het net of je ergens anders bent, de buitenkant van Alvor staat vol met nieuwe appartementen complexen m, is dus totaal anders als binnendoor de oude stad.


De thee staat te trekken, moet gedurende de dag gedronken worden, ziet er niet lekker uit, als het maar helpt dan. De was van gisteren is van de lijn, Lineke had met de hand wat witte t-shirts gewassen en ondanks het mooie weer waren ze gister avond nog niet kastdroog, maar nu wel, ik ga de groenten snijden zodat we zo direct weer lekker van de bakplaat kunnen eten hier heerlijk in de zon, dan kunnen we vanmiddag nog lekker gaan fietsen.


De varkens haas, gebakken champignons uien, courgette, wortel, prei en een echte Portugese alfarrobar, nog nooit van gehoord, was weer heerlijk, zelfs die alfarrobar. De alfarrobar groeit aan een boom, moet bereid worden als een aardappel, maar is rauw ook goed te eten, het lijkt op koolrabi, gebakken op de plaat wordt hij een beetje zoetig. Het schijnt dat je er ook taart van kunt maken. Hier in de Algarve komt deze groente het meest voor.


Lineke heeft de thee voor mij in een flesje gedaan, halve liter, moet op vandaag, en morgen maakt ze weer een nieuw flesje, wat lief he, de thee valt mee, het ruikt en ziet er viezer uit dan dat het smaakt, en het is voor een goed doel.


Ik val wellicht een beetje in herhaling, maar wat hebben we hier in de Algarve nu prachtig weer, in de zon is het echt heerlijk, maar in de zomer is het hier denk ik te heet, althans voor mij, ik moet nu al oppassen dat ik geen hoofdpijn krijg, mijn hoofd zit al onder de pet, en ik heb heel de dag mijn zonnebril op, bruine kop met witte ogen, kan er ook niks aan doen. In de schaduw is het echt een stuk frisser, dan is een truitje met lange mouwen geen overbodige luxe.


Ben net even naar beneden gelopen naar het stuk camping waar ik niet zou willen staan, daar zijn vanochtend wat plaatsjes vrij gekomen. En rijden nu de eerste nieuwe gasten al weer naar toe, wij gaan nog even fietsen, de pilon doet zijn werk goed, ons kampement wordt steeds voorbij gereden, we gaan met z’n vieren en Bea&Trics houden de wacht. Google wordt weer op fietsen ingesteld en op naar Portimão daar zijn de winkels open. We bezoeken de Lidl, Aldi, en onderweg terug komen we nog langs een grote Intermarche tussen Portimão en Alvor in en eindelijk hebben we 0.0 bier, blijkbaar in Portugal nog niet zo ingeburgerd, sin alcohol bier zie je wel, maar daar zit minder dan 0,5% in dat is niet 0.0 en Willem en ik willen echt 0 alcohol. Het is hier ook een stuk duurder, in Spanje hadden we een gemiddelde prijs 0,52 cent en hier 0,99 dat is bijna eens zo duur, ik heb ook nog cranberrysap gevonden heb ik ook 2 pakken van gekocht, drinken zal ik, doe dat sap in een wijnglas, net echt.


De fietstocht vooral heen was verrassend, Google had weer wat leuks gevonden, dwars door een stuk onbebouwd land lag in de wildernis een hobbel de bobbel zand pad, kei leuk voor mountainbikers, minder voor E-bikers, maar goed: al weet Google veel, hij weet niet op wat voor fiets wij zitten, we hebben het overleefd, zijn alle 4 op de fiets gebleven, maar niet constant er op gezeten, ik ten minste niet, ik ging zo nu en dan uit het zadel om het gehobbel beter op te kunnen vangen. Het had eigenlijk wel wat, zo nu en dan hadden we een prachtig uitzicht. De terugweg hebben we Google maar genegeerd, en zijn we de borden naar Alvor blijven volgen, we waren sneller thuis dan uit.


Onze kamp is nog steeds van ons, geen nieuwe bewoners ondanks dat we allemaal weg waren, en onze tent bewoner heb ik sinds gister avond ook niet meer gezien. Zijn handdoek van het douchen is weer van de lijn, het slotje zit weer op de rits, het ziet er weer verlaten uit.


De avond treedt weer binnen, ik zit nog buiten in mijn korte broek, heb wel een trui aan gedaan, het koelt hier snel af, duidelijk nog gewoon februari, ook hier in Portugal. De nacht/ tegen de ochtend temperatuur is maar 3 a 4 graden. En nu nog 17 graden: het is tien voor zes.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!