Dag Portugal

We zijn weer in Spanje, hebben een rit gereden langer dan voorspeld, Google wist het weer beter. We zijn in tijd wel sneller dan de rit die wij in getoetst hadden, “geen tol”. Eigenwijze Google stuurde ons naar de Tol weg. Waarschijnlijk doen wij iets niet helemaal goed waardoor Google steeds de snelste route kiest, zal me er eens een keer echt in gaan verdiepen.

We waren redelijk op tijd weg, de Wallies wel minstens een half uur eerder, maar dat zijn vroege vogels. Ondanks dat zijn wij een uur eerder hier, en zitten al heerlijk in de zon, en die staat aan, hij pikt zelf een beetje, korte broek T-shirt wel sokken, echt charmant. Gerian en Willem hebben een prachtig Garmin navigatiesysteem speciaal voor campers, als die tolweg vermijden in toetsen dan gebeurt dat ook, scheelt dus 1,5 uur. Waarschijnlijk hebben zij langere pauze gehouden, want Willem rijdt alleen, dan scheelt het nog steeds 1 uur.

Wij zijn onderweg 1x gestopt, plas pauze, gelijk een broodje gesmeerd en van chauffeur gewisseld, koffie had Lineke vanochtend al gezet in de thermoskan, heerlijke koffie, super kan, koffie blijft warm en op smaak.

Ondanks dat onze route vandaag over auto snelwegen ging, was er meer dan genoeg te zien. Ooievaars kolonies wel een stuk of 3, dan zie je niet een nest op een paal, maar een stuk of 20 bij elkaar op palen in bomen rechts van de weg links van de weg ze vliegen af en aan, dus zie je ze ook van de onderkant, grote witte buiken, pracht vogel. Ik snap niet dat de kindjes in Nederland geen Spaans of Portugees spreken, de ooievaar komt hier vandaan.

Het landschap was behoorlijk gevarieerd, in de verte waren de bergen, wij denken siërra’s van Spanje, welke, geen idee, maar er lag wel sneeuw op de kam. Weer een heel stuk glooiend landschap vol van die rotsbolders, die we gister ook veel gezien hebben, en eenmaal in Spanje reden we denk ik door de hooischuur van Spanje. Dus heel veel gras in aanwas, maar buiten dat evenveel hooibalen opgestapeld in open schuren, maar ook gewoon op het land. Prachtig geploegde weiden, met vette rood oranje klei keurig in rechte wallen. En dan in eens staan daar een paar huizen in de wei, twee kerken er bij, veel te groot voor het aantal huizen.  Net in Spanje hebben we ook velden vol zwarte scharrel varkens gezien, lineke denkt ibericovarkens. Schapen en veel magere koeien, hier komt de biefstuk niet vandaan.

Vlak voor de grens moesten we van de snelweg af, richting een tankstation/parkeerplaats; door pylonen werden we er vanaf geloodst, op de punt tanken/parkeren stond een politie, ME zullen we zeggen met een mitrailleur op de borst, welkom dacht ik, het was een grote verkeerscontrole, maar wij met ons hippie busje, blauwe ogen en onschuldige blik mochten met al onze shit zo doorrijden. Gelukkig: moet je voorstellen als ze de boel gaan controleren en alles moet er af en uit, moet je toch niet aan denken. Nu hadden we een hoop lol, maar dan was het lachen ons wel vergaan.

De camping in Tordesillas waar we nu zijn is een stuk duurder dan die van gisteren:€26,60 per nacht, en de zijn de hondjes ook nog illegaal, ze vroegen er niet naar zei Lineke, anders was er nog €2,50 per hond bijgekomen. We hebben een prima plek, hadden wel keuze stress bij het uitzoeken, zoveel plaatsen en hoe staat de zon, waar zijn de stroom punten en ga maar door, maar het is gelukt we staan en we hebben zon.

Gerian en Willem staan naast ons, kunnen bij ons in de zon zitten en morgen reizen we weer door.

Vanmiddag zijn we met z’n vieren nog naar de oude stad van Tordesillas gelopen, mooie wandeling, je gaat hier iets verderop de brug over en loopt er eigenlijk zo in. 3 kerktorens heb ik zeker gezien, maar misschien wel 4 en allemaal hadden ze een ooievaarsnest op de toren. Het is een mooi klein stadje met een leuk plein waar de mensen van hier naar toe trekken om even samen te zijn, wij hebben er even in de zon een terrasje gepikt. Ons uurtje extra hebben we weer ingeleverd, we zitten weer in de tijdzone Amsterdam, het is nu 18.30 uur en ik zit in de laatste zon mijn laatste zinnen te tikken op mijn telefoon. Wij gaan naar binnen: morgen reizen we naar Santander.