Zarautz

Zarautz

Vanochtend hebben we onze mooi stek op camper Área de Autocaravanas Las Hazas in Còbreces verlaten. In de mist hebben Gerian en ik nog een flinke wandeling gemaakt, waarna we vrij snel konden vertrekken. Een goede voorbereiding is het halve werk zullen we maar zeggen. Gerian en Willem waren weer net wat eerder weg, maar die ontbijten voor het wandelen en wij na. Lineke rijdt het eerste stuk, en al snel rijden we achter de Wallies, dat blijven we netjes doen, er zijn regelmatig snelheidsbeperkingen ivm. weg werkzaamheden, inhalen heeft totaal geen zin. We komen langs een benzinestation waar de diesel €1,50 is en daar gaan we niet aan voorbij. Willem denkt er net zo over, dus stonden daar achter elkaar. Even verderop komen we langs de Lidl: even van de weg af en via het viaduct naar de linkerkant kunnen we mooi even bevoorraden dachten wij, zo gezegd zo gedaan. De Wallies na het tanken niet meer gezien, maar toen wij goed en wel geparkeerd stonden kwam Willem bij de Lidl omhoog rijden. Zij hadden hetzelfde idee.

Om bij de Lidl te komen was nog niet zo heel eenvoudig, dat we aan het einde van de afrit naar links moesten wel, maar de rotonde daarna moest je helemaal rond en dan rechts naar beneden en de achterkant van de Lidl heen, dat zie je dan nergens aan, en dan rechts omhoog naar de parkeerplaats, wij zagen dat per toeval gelijk, of we dachten het zal zo wel moeten, dat is beter verwoord, en Willem zag het anders, vandaar dat wij daar dan weer eerder waren.

De rit daarna verliep voor ons totaal anders dan die van de Wallies, omdat hun camper hoger, breder en langer is, en dat op het navigatiesysteem is in gevoerd: dus worden zij over wegen geleid waar de camper zonder problemen ook op past, en wij hoeven niks in te voeren omdat we niet veel groter zijn dan een ruime personen auto. Zeg maar een kleine DHL bus, die zijn meestal langer en hoger dan dat wij zijn.

Het heeft allemaal zijn voor en na delen: wij kunnen overal parkeren, behalve in een parkeergarage, van binnen hebben we net zo veel beweeg ruimte, als in: onze bus is gewoon kleiner, maar groot genoeg.

De tocht was mooi, de kustweg langs de golf van Biskaje is de moeite waard, motorrijders kunnen hier hun hart ophalen, die kwamen we dan ook met regelmaat tegen. Ook wielrenners waren er meer dan voldoende, ik blijf dat toch wel erg link vinden, de wegen zijn er niet op gemaakt dat je met de fiets hier veilig de weg kunt volgen, ook al is het hier met auto’s niet druk.

Onze route heeft ons dwars door bergen geleid, over bergen met haarspeldbochten met de rijstroken niet veel breder dan ons busje is. Maar goed dat Willem een andere route had. Wij kwamen onder andere door Azpeitia dat was een mooie stad, veel kerken waar onder een grote abdijkerk, en aan de hoeveelheid parkeerplaatsen te zien ook weer een beetje een bedevaartsoord. De stad zag er rijk uit, mooie appartementen en huizen, een heel contrast met een eerder dorp in de route, waar de armoede van af droop. Oude lege fabrieken, in staat van ontbinding zullen we maar zeggen, veel leeg staande vervallen huizen, kortom armzalig. Dat gaat een beetje op en af: de ene bocht door is het prachtig en een eind verder op is het weer niks.

De uitzichten op de golf van Biskaje die we zo nu en dan na een bocht konden zien waren magnifiek. Noord Spanje is echt de moeite waard, wij vinden het veel weg hebben, qua landschap van Oostenrijk, maar met de zee om de hoek, en Oostenrijk is minder vervallen, daar zie je niet die leegloop in sommige dorpen, althans niet aan de voor ons zo bekende kant van Oostenrijk, Tirol.

We zijn nu nog steeds aan de kust van de golf van Biskaje, zo’n 25 km voor de Franse grens op camping Gran Camping Zarautz.

Deze camping ligt hoog: je kijkt uit op het strand en de rotsen van de baai, dat is hartstikke gaaf, maar de camping is voor mij te veel camping, te groot, 250 plekken, kleine plekken, te veel vaste plekken die er dan weer een zooitje van maken. Het is natuurlijk carnavals vakantie, ook hier, dus schreeuwende kinderen, die tijd hebben we eigenlijk gehad, zo’n plek waar we vandaan komen, kamperen bij de boer heeft meer de voorkeur.

Vanaf hier gaan we in Frankrijk alleen nog naar camping-car-parks. Stroom water en een slagboom. Morgen richting Bordeaux.

Els

Zarautz is voor surfers het walhalla. Vandaar de drukte misschien nu het voorjaarsvakantie is. Wel prachtig daar hé?

Hans

Noord Spanje is inderdaad mooi. Jullie zijn lekker bezig. Geniet ervan!