Richting Bordeaux

Richting Bordeaux

Zarautz was mooi, maar we gaan vandaag al weer door. Gisteren was het hier prachtig weer, vandaag bewolkt, niet koud, we zitten buiten te ontbijten in de korte broek, ik, maar wel met een truitje. Op deze camping met 250 plaatsen hebben ze wel het sanitair goed voor elkaar. Grote douche cabine, fijne douche kop waar een heerlijk volle water straal uit komt, nette wc, kan ik niks van zeggen.

Gerian en Willem zijn al weg, die rijden tussen Leon en Mimizan naar een vriend van Willem. Als je zo dicht bij bent, we komen er in feite langs, moet je dat ook gewoon even doen. Misschien zien we ze vanavond, en anders hebben we afgesproken dat we blijven op onze overnachtingsplek bij Bordeaux in de buurt en zien we ze morgen.

Wij nemen de tijd, Lineke gaat weer een heerlijke kan koffie zetten voor onderweg, wij vinden dat heerlijk een bakkie koffie onder het rijden, dan gaan we op ons gemak nog koffie drinken en dan alles weer vast zetten in de bus zodat er niets kan gaan schuiven of rond vliegen. Als we maar voor 12 uur weg zijn is alles goed, nou dat gaan we zeker halen, het is tenslotte zondag.

We reden om 10.30 uur de camping af, nog steeds bewolkt, het zicht op de mooie baai van Zarautz ziet er nu heel anders uit dan gister in de zon. Gisteravond heb ik nog een prachtig foto gemaakt van het avondrood

Boven de baai, nu is het uitzicht niet fotogeniek.

We rijden naar Lussac zonder tolweg, achteraf kunnen we zeggen: dat is wel een klus. Maar eerlijk is eerlijk: je ziet wel meer, vooral heel veel rotondes, grote, klein 2,3,4,5 en zelfs 6 Poots in alle maten en vormen hebben we ze gezien tot ze de neus gaten uit kwamen.

Het deel van de route die we vandaag gereden hebben ging door het Spaanse en Franse Baskenland, vooral in Spanje ziet het er rijk uit. Eenmaal in Frankrijk is het weer gelijk Frans ook al heb je daar nog Baskische invloeden. Wat opvalt is de kleuren die ze hier gebruiken, die doen een beetje Scandinavië’s aan, roodbruin groenblauw, flets geel, terwijl ik Frankrijk altijd associeer met lavendel blauw en hel groen, maar ik was ook nog nooit in Baskische Frankrijk. Wij gingen meer richting de Cote d’ Azur en richting Limoges.

Rond 13 uur hebben we op een plein in een dorp pauze gehouden, heerlijk in de zon even met de stoelen naar buiten een boterham eten, onze lieve hondjes even uitlaten, die moeten het ook allemaal maar ondergaan zo’n rit berg op berg af rotonde en nog eens rotonde, dat ze de boel niet vol spugen is een wonder. Maar je wil niet weten hoe snel ze weer in het mandje liggen als ze maar het idee hebben dat we weer vertrekken, ze willen dus echt graag mee.

Na de lunch is Lineke gaan rijden en buiten de rotondes, want die had zij ook, had zij lekker veel stukken autoweg en autosnelweg, want het zijn niet allemaal tolwegen hier in Frankrijk. Het laatste stuk van Bordeaux richting Bergerac en dan over gele en rode weggetje zeg maar de D en N wegen ging helemaal door de wijn velden, nu nog slapende staken, maar over een maand gaat het zeker uitlopen, in september nog maar eens terug naar dit gebied. Het ene chateau na het andere chateau heb ik gefotografeerd, chateau La Dominique, Jean Faure, Grand Corbin, Montagne Saint Emilion en nog vele andere. Overal om ons heen wijnvelden.

Wij zijn nu in een gehucht La Granges hoort bij Lussac op een camping car park, toiletten zijn open, en we hebben stroom. En het is weer een pareltje, we staan eigenlijk gewoon in een wijnveld. Camping car park concept vinden wij geweldig, het terrein is afgesloten met een slagboom, je kunt er op als je of lid bent en een pas hebt waar geld opstaat, of je betaald met je pin pas. Als je lid bent kun je ook reserveren, maar dat hebben we niet gedaan. Ze zitten vooral in Frankrijk en is speciaal voor campers, soms in het hoogseizoen ook voor caravans.

Gerian en Willem zijn net binnen komen rijden, ze staan weer recht, stroom staat er op, we zullen eens gaan kijken hoe het met de koffie is.

Marjolein

Dan zitten jullie weer vlakbij het huisje van Joost! ? Hij is er zelf voor een week vanaf morgenavond! Mooi hè, die wijngaarden bij Bordeaux. De wijn is ook lekker trouwens…?