Op naar Tours

Op naar Tours

Nog 3 etappes dan zijn we weer thuis, bij de Tour de France zouden ze blij zijn, maar wij krijgen nu al weemoed. Aan elk feestje komt een eind , zo ook aan dit feestje. Vandaag rijden we naar Tours, weer naar een camping car park.

Vroeg op, reisdag, rondje met het hondje, even langs de bakker om vooral taart te halen voor Willem, die is echt van de taartjes en toetjes zegt Gerian, straks in de koffie pauze onderweg vindt hij dat heerlijk. Zal ik voor jullie ook een taartje kopen voor onderweg? vraagt Gerian, nee dank je, zeg ik dan, en denk, wij zijn meer van de hartige hapjes. Voor ons 2 croissantjes is genoeg.

Terug bij de camperbus is Lineke al weer een heel eind met opruimen, het ontbijt staat klaar, de stoelen staan weer buiten, en droog deze keer. Het is helemaal niet koud, niet vochtig maar wel bewolkt. Geen zon van betekenis vandaag in Lussac, maar dat wisten we al. Buiten ontbijten kan makkelijk, ik doe zelfs mijn muts af en jas uit. Als ik goed en wel zit, nadat ik Lineke nog een beetje heb geholpen, zijn de Wallies al startklaar, en rijden weg. Wij vertrekken een half uurtje later zoals gewoonlijk.

Ik rij het eerste stuk, we komen nog langs chateau Lussac, waar Lineke nog even een foto van gaat maken. Dit chateau ziet er zo mooi uit, deze wordt nog goed onderhouden, dat is absoluut niet van elk chateau te zeggen. Het is waarschijnlijk ook een zeer kostbare zaak, moet heel wat wijn voor verkocht worden. Mijn humeur is niet helemaal top, iets minder goed geslapen, wat meer gedroomd, en dan kun je dat wel eens hebben, gelukkig gaat het over en nadat we getankt hadden en de boel gerelativeerd kon ik ook weer genieten. Lineke is niet in de trein gestapt dus ik had geluk.

Ik heb gereden tot dat we de tolweg A10 op zijn gegaan, na de peage was een aire, aire de quatre-vents en daar hebben we zelfs nog even in de zon gezeten. De hondjes zijn heel blij met ons, dat we vandaag toch een stukje tolweg nemen scheelt een aanzienlijk aantal rotondes, en slingerwegen door de dorpjes. Ze liggen dan ook heerlijk bij de voeten van de bijrijder heel de weg te slapen, als een Siamese tweeling liggen ze tegen elkaar aan en soms over elkaar heen.

Na de A10 komt de A85, helemaal niets op de doen, alsof de weg van ons alleen is, dat kennen wij in Nederland niet. We rijden 19 km op deze weg en hebben misschien 10 auto’s gezien. De camping car plek is weer prima, je staat hier wel wat dichter bij de weg, op loopafstand van het dorp dat gaan we even verkennen, Vilandry, 17 km van Tours.

Vilandry is in het seizoen denk ik een echt toeristen dorp, alles wijst daarop. Er is een heel groot chateau met een enorme tuin eromheen, waar ook nu wel wat bezoekers zijn, maar er zijn hier zoveel parkeerplaatsen, en een groot toeristen Office het moet hier wel druk zijn in het seizoen, blij dat wij in het voor seizoen zijn, lekker rustig.

Hier op de camperplaats staan 6 campers tot nu toe waaronder wij, en op de parkeerplaats bij het toeristen Office stonden er ook wel 6, die mogen daar eigenlijk niet staan, maar ja dat gebeurt toch, daar sta je gratis, heb je geen stroom en water, het zal gedoogt worden, ben benieuwd of ze er ook overnachten, gaan we morgen vroeg zien, als we naar de boulangerie lopen.

Het is onze laatste avond/ nacht dat we op de zelfde plek overnachten, wij rijden morgen links langs Parijs richting Rouen, en de Wallies rechts, langs Troyes. Zij willen via Hasselt langs het kanaal richting Helmond, en wij Antwerpen, Breda en zo richting Rijen.

Vanavond dus de laatste keer Brandy Dog.

Morgen nog een stop: we rijden ongeveer 300 km en dat doen we donderdag dan nog en keer. Bijna zit het er op.

Het valt ons op dat in Frankrijk ontzettend veel dennenbomen aangetast zijn de door dennen processierups, ernstig probleem hier, wat opmars maakt richting Nederland. Ik weet niet of de bomen daar dood van gaan, maar als dat wel zo is dan wordt dat een kaalslag hier en waarschijnlijk ook bij ons.

De campers die op de parkeerplaats stonden bij het toeristen Office zijn volgens mij nu toch allemaal hier, het is wat drukker geworden in de loop van de avond. Maar het staat nog lang niet vol.

Nog een keer hebben we met z’n allen gegeten buiten op de bakplaat, als dat ding stuk gaat kopen we gelijk een nieuwe, onmisbaar in ons camperbusje. Het neemt namelijk nauwelijks ruimte in, en het vervangt alles, pannen gebruiken we bijna niet. Alles kan op de plaat. Wat hebben we nodig: een scherp mes, een plank om te snijden, wat kruiden, olijfolie, verse groenten en een lekker stukje vis of vlees, en klaar!!

Hans

De reis eindigt de herinneringen blijven.
Een rijk leven kenmerkt zich door veel herinneringen.