Op naar Wenen

Op naar Wenen

Heerlijk geslapen, de eerste keer dat ik de kerkklok hoorde luiden was vanochtend om 8 uur. De wekker stond op 8.30 uur dus wakker worden om 8 uur is dan prima. Een nadeel: Bea & Trics zijn dan ook wakker en het gedrentel begint, zij willen er uit. Oké oké denk ik dan we gaan,dus om 8.10uur loop ik met die twee een rondje om het centrum, achter de vestiging muur, langs grachten en vijvers met aan de overkant van de weg de wijngaarden, niet verkeerd zo s’ochtend’s vroeg. De temperatuur is prima, het miezert een beetje, prima om te lopen.

8.45 uur ben ik terug, Lineke inmiddels ook uit de veren, die is al begonnen met ons kleine huisje weer hotel chique te maken. Het miezeren is overgegaan in lichte regen maar onder de boom, hier achter op het talud kan ik heerlijke zitten, kijk ik op de achterkant van het centrum en zie ik de kerktoren staan.

Ondanks de regen heb ik de luifel een stukje open gedraaid zodat de ingang droog blijft: met de deur open werkt het net een beetje lekkerder in de bus.

Ontbijt wordt klaargemaakt, thee gezet en voor onderweg een kan koffie, haast hebben we niet, maar we willen wel ruim 500 km verderop eindigen vandaag.

Rond 10 uur waren we weer on route, het is pokken weer, grijs en nat. We rijden binnendoor naar Geiselwind waar we gaan Tanken, prijs hier €1.63,9 kan nog, maar bijna 10 cent duurder dan thuis.

Geiselwind is voor ons heel bekend, in hotel Stern hebben we vaak overnacht op weg naar Fugen en als de caravan achter de auto hing sliepen we op het Autohof hier in Geiselwind tussen de vrachtwagens in. Reden we toch in een rit naar huis dan gingen we hier op het Autohof een truckers ontbijt eten, vertrokken we om 5 uur in de ochtend, sliepen Joost en Elske nog ff door in de auto, en reed Lineke in een ruk naar Geiselwind. Joost vond het altijd fantastisch hij nam het grote truckers ontbijt: spiegeleieren, braadworst, broodjes en daar zat hij dan achter zijn reuzen bord, leuke herinneringen.

Onze rit van vandaag begon best goed, zonder file, wel veel Bau-stellen, bijna heel de A3 tot Neurenberg, daar ging het even goed richting Regensburg maar al snel kwamen de Baustellen weer te voorschijn en nu met File, ba ba daar zijn we snel klaar mee. Ik houd het rijden vol tot ruim na de middag, rond een uur of 3 zijn we heel even gestopt om te wisselen en eerder hadden we een stop om het vignet voor Oostenrijk te kopen.

Lineke aan het stuur in de file, ook moe want als bijrijder met onze achtergrond rijd je gewoon mee, en let je ook constant heel goed op. Dus na nog eens 1,5 uur file waren we er echt klaar mee, en nog 160km voor Wenen. Even campercontact raad plegen of hier iets in de buurt zit. We rijden dan ter hoogte van Linz.

Gevonden : kamperen bij de boer in een gehucht, Dirnwagram , aangeboden voor €10 . Staan we daar echt op een boeren erf in de middle of nowhere, komt niemand moet je via een QR code inloggen, werkt natuurlijk weer niet, blijkt het ook nog €18 te kosten in plaats van €10 dus we zijn weer vertrokken.

Volgende poging hier niet ver vandaan, 3 km camping aan de Donau, aangeboden voor €15 dan doen we dat. Wat een foute voorlichting op campercontact: de prijs van €15 is enkel voor de plek, alsof er ooit iemand alleen de plek wil hebben en dan zelf buiten de poort blijft staan. Wat komt er uiteindelijk bij: €8,50 p.p. en dan nog €2 toeristen belasting p.p. we hebben de hondjes maar niet genoemd €36 voor een nachtje pfff …. Oostenrijk is duur dat blijkt wel, vorig jaar hadden we in Oostenrijk ook al zo iets. Maar het ziet er allemaal wel netjes uit. En echte Hollanders als wij zijn, halen we er uit wat er inzit. Gekookt op Stroom, airfryer gebruikt, heeeel lang gedoucht. Nu alle apparatuur opladen dan is de prijs kwaliteit weer op orde.

Nog ff TV kijken en dan toch maar op tijd het mandje in, morgen nog 500km te gaan naar Felsöerszeg Hongarije. Hopelijk op zaterdag geen files

Jan Visser

Bekende plekjes onderweg
Wij hebben met de McLouis overnacht in Heiligenstadt
Genieten maar???

Els

Tel geen centen, maar mooie momenten??‍♀️