Balatonlelle

Balatonlelle

Zon, om 6 in de ochtend stonden we al pal in de zon, voor het eerst dit jaar het dekbed van me af gedaan, te warm in de bus, maar nog veel te vroeg om op te staan.

Het is toch gelukt om tot de wekker afliep te blijven liggen met een been boven de dekens (dekbed). Alice en Marc hadden een heerlijk ontbijt op tafel staan, toen wij uit ons busje stapten konden we zo aanschuiven.

Het weer was echt heerlijk uit de wind in de zon: bij hen op het terras is het echt goed toeven, dus de koffie hebben we buiten gedronken. Op ons gemak hebben we de spullen bij elkaar gezocht om richting Balatonlelle te gaan, een badplaats aan het Balaton meer. Marc en Alice hebben nog een grote bench waar ze de katten in vervoerd hebben bij de verhuizing, die kan achter in hun auto, en daar kunnen dan mooi Bea en Trics in, want los in de auto is niks.

Het is ongeveer 1 uur rijden, eerst over binnendoor weggetjes totdat we de autosnelweg op draaien en wel een hele nieuwe, ze zijn er dus wel, mooie wegen, maar ja ze betalen hier nog geen €100 per jaar wegenbelasting, dus klagen over lappendekens doen ze hier vast niet.

Koude wind in Balatonlelle: licht zonnetje maar koude wind, blij met mijn trui, we lopen over de pier, het water van het meer klotst over de rand, uitkijken voor natte voeten. De zeilboten liggen nog in de haven op een enkele na die op het meer zeilen. Het is hier net als Scheveningen een beetje vergane glorie, het seizoen is net begonnen of net nog niet, de terrassen die open zijn, zijn goed bezet. Wij gaan ook even koffie drinken en bestellen, daar een typisch Hongaarse lekkernij bij, weet niet meer hoe het heet, kan het wel beschrijven. Een grote ronde van brood deeg gefrituurde bodem met zure room en geraspte kaas, hier vinden ze het blijkbaar fantastisch, wij hebben hem met z’n vieren gedeeld, maar bij andere tafels hadden ze per persoon zo’n ding, brood pannenkoeken pizza is denk ik de beste beschrijving. Ik vind een pannenkoek en een pizza lekkerder, Hongaren hebben duidelijk een andere smaak.

Op naar het restaurant met uitzicht: we rijden vanuit het Balaton meer omhoog ongeveer 3 km, daar komen we op een wijngoed waar ze ook een restaurant bij hebben, alleen buiten aan picknick tafels, wel overdekt terras en een ook met windschermen, gelukkig zaten wij achter het glas, maar de wind kwam er toch zo nu en dan in blazen, dus het dekentje wat ze brachten was voor sommige de oplossing om behaaglijk te zitten. Varkens wangetjes goulash met een soort gnocci( aardappelen pasta) ook een typisch Hongaars gerecht.

Het uitzicht was prachtig, over de wijngaard kijk je op Balaton meer, geloof best dat het hier in de zomer prachtig is en druk. Een “hidden gem”.

De wijn van het wijngoed, de beste van het huis 14,5% rode kabernet word gekozen bij het gerecht, ik Bob dus voor mij een 100% water, met lichte bubbels. Als de wijn komt is deze veel te koud, ligt aan het weer zegt de ober en aan het begin van het seizoen, vandaag eerste dag weer open, wijn komt net uit de wijnkelder. De handen zijn ook koud dus duurt het even voor de wijn in het glas door de handen op temperatuur komt, tot dat Alice een opvlieger krijgt, dan is heel de fles zo op temperatuur. De wijn kun je daar ook kopen om mee te nemen, hebben nog 1 flesje mee om deze thuis als de wijn goed op temperatuur is bij een lekker stukje vlees te schenken.

Ik rij terug, dan rijden we over een stuk autosnelweg waar ze muziek uit de weg laten komen, nog nooit gezien of gehoord. Het wordt 5 km van te voren al aangegeven.

Aan de rechterkant naast de kantlijn hebben ze lijnen gezet in blokken die als je er met de juiste snelheid overheen rijdt een melodie ten gehoren brengen. Hoe krijg je het bedacht.

Eenmaal terug hadden we weer lekker weer, hebben we to 22.00 uur buiten gezeten, we wel met de open haard aan.

Tessa

Klinkt weer super. Doe de groetjes aan Alice en Marc!

Hans

Jullie zijn weer lekker aan het genieten. Gelijk hebben jullie.

Marc en Alice

Groetjes terug Tessa?
Dat gefrituurde brood heet "Langos"?
We gaan nog een keer met goed weer naar het Balatonmeer ?