Jeep Safari

Jeep Safari

Net terug van een leuke jeep Safari hier in de omgeving van Felsöerszeg. Felsöerszeg is wat ze hier noemen een eind dorp, je kunt er niet doorheen rijden naar het volgende dorp, het eindigt in wildernis. De berg op naar tal van wijnhuisje waar je vanaf het huis van Marc en Alice naar kijkt.

Hier boven door de heuvels lopen zandpaden die met een normale auto niet toegankelijk zijn, een Jeep 4x4 hoge en lage gearing is een must have om zo’n Tour te maken, en laten ze die nu aangeschaft hebben. Suzuki Samurai met de bijnaam Sucrotty Samu jammer jo

Hij is 35 jaar oud, motorisch in orde gemaakt, maar de carrosserie heeft nog de nodige liefde nodig, maar leuk, kei leuk om daar zo’n Tour mee te maken. Picknickmand mee gevuld met een heerlijke zalm wrap en natuurlijk wijn, deze keer een rosé wijn van Hongaarse bodem, en ik moet zeggen, ze hebben hier lekkere wijn voor weinig geld. En voor ons als vrekken en consuminderen aanbidders is dat natuurlijk belangrijk.

De rit was echt leuk, prachtige uitzichten, maar ook de ongerepte natuur zoals het hier boven in de heuvels is, spreekt ons wel aan. De wijnhuisjes zijn echt leuk, ze zijn van bewoners van het dorp, er zit een kleine wijngaard bij, voor eigen gebruik, en ze zien er allemaal goed verzorgd uit. Vandaag op de dag van de arbeid was er veel te doen, iedereen vrij, dus een dagje vakantie in de wijngaard, zo leven ze hier.

Nu gaat het volgende spektakel beginnen: koken op de ketel, ketel koken zoals ze dat hier noemen, typisch Hongaars. Het duurt even, dus moeten we buiten regelmatig in de ketel roeren en ook de tijd doorkomen. Gekozen wordt lekker loungen op het zonneterras, Franse kaas op de plank, lekkere rosé wijn in het glas, wat hebben we het toch goed, duurt wel minimaal 3 uur, 3 uur in de zon rosé drinken, dubbel rozig worden we er van, rozig van de zon en de meeste ook van de rosé, ik houd het voorlopig op 0.0 bier en water, ik ga na het eten voor een maag brandertje, zum verdauern zoals de Duitsers dat zeggen. Gezellig is het in elk geval wel, maar de komende dagen maar op rantsoen, ff ontslakken, alleen water en eieren of zo iets.

De pörkölt goulash was fantastisch, zelden zo’n lekker stoof gegeten, natuurlijk weer te veel dus, dat maag brandertje (smokey whisky) was een goede keus voor na het gerecht. Iedereen voldaan, moe van alles dus nu naar bed, morgen weer vroeg dag, dan beginnen we aan de terugreis.

Jan Visser

Macr heeft ook al ervaring met de Hongaarse stoofpotjes
Wel moge het jullie bekomen
Eet smakelijk ?