Afscheid

Afscheid

Vanochtend vroeg op, flinke wandeling met Bea en Trics, het wordt weer een reisdag. De wekker op 7.15, uur gelijk in actie want 8.30 uur ontbijt en dan moet alles klaar zijn voor vertrek.  Ik loop, Lineke ruimt op, zorgt dat in de bus alles klaar is en dat zij gedoucht is als ik terug kom zodat ik voor het ontbijt ook nog kan douchen.

Ik loop het dorp uit en besluit om te proberen rond te lopen over de heuvel langs de wijnhuisjes: met het inzicht van gisteren opgelopen tijdens de Jeep Safari moet dat mijns inziens kunnen.

Steeds rechts aanhouden, en als dat boven op de heuvel niet kan, had ik al tegen me zelf gezegd dan loop je gewoon dezelfde weg terug. Met de Jeep was leuk, maar wandelend zie je nog meer. Wat een prachtig uitzicht, ik loop op de heuvel langs de huisjes die je vanaf het terras van Marc en Alice kunt zien, vanaf hier zie je hun landgoed gedeeltelijk liggen. Die wijnhuisjes zijn echt schattig, niet overal zit er een wijngaard bij, sommige hebben er een groente Tuin van gemaakt, en ik liep zelfs langs een huisje waar het land grotendeels vol stond met bijenkorven, de imker van Felsöerszeg.  Het rondje over de heuvel ging zoals ik dat bedacht had, en na een goed half uur wandelen was ik weer terug, Lineke net uit de douche, dus alles verliep volgens plan.

Kleren uit, schoon goed mee en hup naar de douche, Lineke had alles daar gelaten en Alice had wel een handdoek zodat wij geen natte handdoek mee in de bus hoeven nemen, hoezo makkelijk, en verwend. Goeie camping hebben ze, maar alleen voor vrienden.

Het ontbijt staat klaar dus uit de douche aanschuiven en alles gaat volgens plan. De luifel moet nog ingedraaid, de bus moet nog van de blokken en de lijken moeten nog van de voorruit.

Alice en Marc rijden een stukje met ons mee richting Dombovar naar de Penny, wijn halen en wat groenten, en de ketel is in de aanbieding, en dat vinden we leuk, we kopen alles inclusief brander, zodat we het ook op gas kunnen doen, je kunt nu eenmaal niet altijd hout stoken. Wij gaan thuis ketel koken en wellicht gaat hij ook eens mee op reis.

Na het winkelen nemen we afscheid, tot juli, dan komen ze voor een feestje : Pa Mulder wordt 80, naar Nederland en logeren ook altijd wel een nachtje of meer in gasthof Lima, ook alleen voor vrienden.

Van Dombovar rijden we de route van Marc, richting Boedapest langs Siofok dan snelweg M71 tot we richting Wenen kunnen via de M1. Maar het wordt toch weer een beetje anders, ongeval op de M1 met behoorlijke file, gelukkig weet Google Maps dat ook en worden we omgeleid, weer binnen door. Uiteindelijk gaan we de grens over bij Sopron, kleine overgang dus geen grote controle, dat doen ze Oostenrijk in vaak wel. Het gaat allemaal best goed het weer blijft goed tot ruim na de lunch, die hebben we nog gewoon lekker buiten zonder jas of trui en in de korte broek kunnen nuttigen. Maar dichter bij de grens kwam de miezer, en het miezert nog.

We staan in Melk aan de Donau recht onder de abdij, immens groot, op een parking/camperplaats. Camperplaats staat vol, maar het is ook een parking voor gewoon auto’s, dus plek zat, maar wij staan niet aan de stroom. Gelukkig zijn we zelfvoorzienend, alleen zuinig zijn met stroom.

Betalen, wel of niet? Ook niet duidelijk. De camperplaats wordt aangegeven met een groene zone, daar staat een parkeermeter, op die meter kunnen we de informatie niet vinden, wel dat je een app kunt downloaden van Easy pay, doen we dat maar, op de paal staat een zone nummer, zou dus easy moeten zijn. Nee dus. Alles ingevuld op de app inclusief het zone nummer staat de punt van ( hier sta je) net buiten de zone, even later er in, dan er weer uit, nou we hebben betaald want voor €10,39 willen we geen bekeuring krijgen, maar het zou ook zomaar kunnen dat we die al hebben, het heeft wel 2 uur geduurd voor wij dit allemaal hadden uit gevonden.

Campercontact is nog steeds niet mijn beste vriend, er klopt altijd iets niet, nu klopte het adres weer niet, kan ik slecht tegen, denken dat je er bent, en dan nog moeten gaan zoeken in de reviews of iemand er iets overschrijft zodat je aan de hand daarvan de juiste parking vind. Waardeloze App. Daar moeten ze nog een hoop leren.

Maar enfin, we zijn er, staan aan de Donau, op loop afstand van het centrum van Melk, morgen voor vertrek gaan we daar eerst nog eens de boel bekijken, en daarna rijden we zoveel mogelijk langs de Donau richting Regensburg.

Even opgezocht:

De route van de keizers en koningen langs de majestueuze Donau – de tweede langste rivier in Europa - was favoriet bij de Europese royalty. Ook vandaag de dag leidt deze 400 kilometer lange route de reizigers door twee landen, langs drie bestemmingen op de lijst van het UNESCO Werelderfgoed, talloze steden, kerken en kloosters met Regensburg (Beieren) als eindbestemming.

Heel deze route zullen we niet rijden, maar wel een heel stuk. Wenen zijn we al voorbij, we beginnen in Melk.

Peter & Erika

Wat een belevenis weer een minivakantie waar jullie weg mee zijn.. geniet ook van de reis en alle mooie uitzichten. Goeie reis nog verder...?