Op naar Urk

Vandaag gaan we naar de Noort Oost Polder: we brengen een bezoek aan Urk en rijden dan door naar Emmeloord.

We zijn op de normale vakantie tijd opgestaan en om 10 uur waren we klaar voor vertrek. De zon brandt al weer, maar gelukkig was het nog wat heiig tijdens het opruimen en ontbijt. We drinken op ons gemak nog een bakje koffie en op naar Urk.

De rit van 1 uur en 5 min, “wat een eind hè” verloopt top, normale verkeersdrukte. Ik rij, Lineke navigeert en kijkt op camper contact waar we kunnen overnachten. Emmeloord is het plan, dat klonk in eerste instantie ook goed, 16 ampère stroom best veel, maar helaas geen toiletgebouw dus geen douche (kunnen we zelf) maar geen toilet: vinden we toch een dingetje. Nou hebben we die ook wel zelf, maar die gebruiken we alleen voor een plasje, de grote boodschap doen we nooit op de porta potti, hooguit bij zeer hoge nood en gebrek aan wat anders. Het werd Nagele, dit ligt tussen Urk en Ens, en dicht bij Emmeloord en Marknesse. De plaatsen uit de jeugd van Lineke. Onze camperplaats heet Afslag Nagele : ze zijn aangesloten bij een groep camperplaatsen door heel Nederland: camperplaatsenbijons.nl

Vandaag zijn we naar Urk gefietst, vis eten en vis kopen: heerlijk, het weer is er prachtig voor, lekker om te fietsen en prima in de bus voor de hondjes, met de maxxfan blijft te temperatuur daar nu helemaal goed voor de dames Bea&Trics.

Onderweg kreeg ik een appje van een collega uit Bergen op Zoom: collega Ton Groffen overleden, 72 jaar, flink Corona gehad, nooit echt beter geworden, dementerende toen hij Corona kreeg en dement uit de coma gekomen, zo kan het ook gaan mensen, geniet zo veel je kan want het is voorbij voor je er erg in hebt.

Wij doen ons best om samen zoveel mogelijk herinneringen te maken: mooie momenten sparen noemen wij dat.

Ton is de tweede collega die rond de tijd van Lineke met pensioen is gegaan en er nu al niet meer is. Dat is de helft, van de pensionada’s uit Bergen op Zoom/Roosendaal van bouwjaar 1949/50.

De route naar Nagele liep vanaf Leusden over de autosnelweg A28 en A6, bracht ons over de brug naar de Polder het nieuwe land, op de fiets zijn we naar Urk gegaan over de sluis van de urkervaart, Urk is weer het Oude land. Ff lekker rond gelopen daar, de haven bekeken en de vissers boten aanschouwd, en genoten van de lunch.

Rond 15.30 uur waren we weer terug, maar goed ook, waterbak hondjes stond nog buiten, foutje, gelukkig zonder gevolgen.

Half 5: de zon schijnt en het regent, mmmmm wat kun je toch blij zijn met regen, als het maar niet te lang duurt is een verfrissend buitje toch heerlijk.

De camperplaats “afslag Nagele” is weer op een boeren bedrijf, bloemkool teelt, maar in 2005 begonnen met recreatie, en zijn de bloemenkolen verdwenen.

Buiten de camperplaatsen 28 stuks hebben ze ook een gastenkamer, B&B en een Safari tent. Ze zijn het hele jaar open.

De camperplaatsen zijn ruim opgesteld: om de camper te plaatsen een keurig verhard horizontaal opstel stuk en daaromheen gras. Een groente tuin en keurige aanplant om het geheel een parkachtig uitstraling te geven.

Nagele , vernoemd naar het Eiland de Nagel was net als Urk en Schokland een eiland in de Zuiderzee. De Nagel is in de middeleeuwen al in de golven van de Zuiderzee verdwenen.

Wij gaan hier een memory tour op de fiets maken voor Lineke die in deze polder is opgegroeid van 1956 tot 1967.

Els

Groot gelijk! Jullie zijn gezond bezig. En ook wij ‘sparen geen centen maar mooie momenten’
Pluk de dag en ga lekker door met genieten, klinkt allemaal heel relaxt ?‍♀️

Diny Peters

Weer een mooie stek gevonden. Geniet van de memorytour. Leuk om nog eens op je gemak rond te fietsen in de streek waar je je kindertijd hebt doorgebracht.
Wat hebben jullie een fijne vakantie in eigen land. Gr

Sabine

Heerlijk, terug naar memory lane. Geniet ervan dames, Carpe Diem!

Marc en Alice

Zo zie je maar, geniet van het moment. Gisteren is geweest en in de toekomst kun je niet kijken. Alleen "hier en nu" is echt!

maura

toevallig.... kreeg vandaag ook te horen dat Ton er niet meer was......kwam wel even binnen...toch typisch dat ik vandaag bij per ongeluk bij dit blog uitkwam..
fijn om te lezen dat jullie samen nog genieten van al het goede van het leven het zij jullie gegund...
liefs Maura