Emmeloord

Hoe lekker is dat, slapen in een klimaat onder de 20 graden. We zijn bijna 2 weken onderweg en hebben vannacht voor het eerst een behaaglijke nacht temperatuur gehad. Want zeg nou eerlijk als het 20 graden is of meer, dat slaapt toch niet lekker. Daar moet het eigenlijk gewoon een beetje fris voor zijn, ijspegels aan de neus is overdreven, maar wakker worden om 9 uur en dan nog ff lekker diep onder de dekens kruipen in plaats van ze van je af gooien is toch een verschil. Tot 16 graden is de bus afgekoeld vannacht, heerlijk.

9 uur en de zon schijnt, wij hebben een schaduw plek, want ja die 2 viervoeter’s laten we ook alleen achter in de bus en dan mag het zeker niet boven de 25 graden in de bus worden, en dat lukt alleen in de schaduw met alles dicht en de maxxfan aan, soms zelfs op maximaal. Achter onze bus is nog net een klein plekje waar de eerste zonnestraaltjes het gras oplichten, en daar zet ik de ontbijt tafel neer. Zon en bewolking lossen elkaar af, beetje fris windje staat er, maar iedereen loopt in korte broek en t-shirt, gewoon lekker na zomer weer, prima om weer een fiets tochtje te maken. En deze keer gaat de tocht naar Emmeloord.

Middelbare schooltijd Lineke herbeleven. We fietsen naar het Voorhuys en vanaf daar hoopt ze de memory lane te kunnen fietsen.

De fietsen zien er niet uit, het Schokkerbos fietspad had van dat kleiachtig gravel waar door onze fietsen nu aardig onder de klei zitten van de talloze plassen waar we door gefietst zijn. Dus ik doe ze voor vertrek naar Emmeloord eerst even af met een natte doek zodat we op een schone fiets kunnen vertrekken.

Om 12 uur fietsen we weg richting Nagele om vanaf daar het fietspad naar Emmeloord te volgen, een rechte weg zo naar het Voorhuys . Weinig veranderd een wat luxere uitstraling heeft het wel, maar Lineke herkent het hele plein terug. Komt voornamelijk door het Voorhuys en de poldertorn die hier pontificaal op het plein staat. Onder de torn, zo heet het ene plein, en de deel, het andere, dat is voor het Voorhuys. Het bus station zit ook nog op de zelfde plaats, is wel wat groter geworden.

We fietsen nog even verder want vanaf hier weet Lineke nog de weg naar de christelijke HBS en MMS waar zij op heeft gezeten, en professor ter Veen lyceum waar broer Wim op zat. Alle school gebouw zijn nog aanwezig, alleen hebben ze een andere naam gekregen. De gebouwen zijn ook groter en gemoderniseerd maar staan nog op de zelfde plek.

Lineke geniet weer volop, als ik achter haar fiets zie ik nog dat ze blij kijkt, want ze kijkt steeds van links naar rechts en dan zie ik de gekrulde mondhoeken steeds even onder haar helm te voorschijn komen. De blije gub op de fiets door Emmeloord. We stoppen een paar keer om een foto te maken en gaan dan lekker lunchen op het terras in de zon bij het Voorhuys. Foto’s worden onmiddellijk gedeeld met andere oud polder bewoners zoals de zussen van Lineke en Gerian haar beste vriendin, ook van hier.

Na de lunch lopen we nog de winkel straat door, blijft er natuurlijk weer van alles aan de vingers hangen, maar wel leuk.

Het plan is vandaag ook gewijzigd, Giethoorn schuiven we een paar dagen op, we gaan morgen de Dam over van Lelystad naar Enkhuizen om daar nog wat steden te bezoeken zoals Hoorn Purmerend Edam en Volendam. En dan gaan we zondag op bezoek bij Annemieke in Bilthoven. Even een extra lusje in gevoegd, kan allemaal in ons landje, je rijdt in een dag door alle provincie’s heen als het moet.

Vanaf Annemieke is vooralsnog het plan om dan de route langs de IJssel vanaf de Weerribben ( Giethoorn) richting Kampen en dan afzakken tot Doesburg te gaan doen.

Hans

Leuk jullie Hollandse Tour.

Tjallien

Leuk zo terug naar de jeugd!