Hoorn



De weg naar Hoorn is leuk om te rijden, want zo’n Dam dwars door de Zuiderzee, nu IJsselmeer aan de ene kant en Markermeer aan de andere kant is toch iets wat wij niet alle dagen doen, dus bijzonder.


We rijden ongeveer om 10 uur weg, gisteren alles al ingepakt, dus ontbijten en pleiten was het zo’n beetje vandaag, we volgen het overspannen navigatie systeem op Lineke haar telefoon. Nou eigenlijk volgen we het niet, want ik had door dat dat niet klopt. Wat blijkt staat op snelweg vermijden.


Ik volg de borden Lelystad Enkhuizen. Dus dat ding maar herberekenen en zeuren. Zet de navigatie maar uit, ik rijd wel op de borden naar Hoorn.


Lineke heeft weer een plek bij een jachthaven in Hoorn (grashaven) met camperplaatsen op het oog, daar wil ze graag op tijd zijn zodat ze zeker is van een plek. We rijden Enkhuizen dus voorbij, lopen niet eerst even door dit vissers dorp, of is het een stad?


In de beschrijving bij de haven op internet staat: volg de borden centrum en niet de haven, dus wij rijden richting centrum dan kom je vanzelf op de grashaven en raak je niet verstrikt in alle eenrichtingsstraatjes in Hoorn. Dat staat zo op internet. Dus dat gaan we doen. En het klopt ook nog. Tweede schuifpoort is de toegang naar de camperplaats. Maar hoe nu?


Lineke stapt uit en gaat kijken hoe het werkt. Een QR code, oké, dat kennen we ff scannen en je komt op een reserveringssysteem, of toch niet. In elk geval niet met Lineke haar telefoon. Mijn telefoon moet ze hebben, nog een keer proberen en ja het lukt, de reservering gaat vrij eenvoudig, je moet alleen een plaats kiezen om verder te kunnen, en zo buiten de poort heb je geen idee wat je dan kiest. Ze kiest willekeurig 10, verder naar betalen, en dan hapert de ING-app, dat hebben we al vaker gehad dus (gelukkig hebben we 2 telefoons) Lineke haar telefoon er weer bij, ING app openen en daarmee de QR code op mijn telefoon scannen en zo betalen we, wat een gedoe, een echte digibeet komt hier niet binnen. Nu de poort nog open zien te krijgen!! Uiteindelijk bellen we daar de havenmeester voor en die opent op afstand de poort, wij zijn binnen.


Links staan de campers en ik krijg lichte error in mijn hoofd, nou zijn we toch al op heel wat jachthavens geweest, maar hier in Hoorn hebben ze het niet begrepen, de camperplaats is gewoon een parkeerplaats met stroom palen, in de winter staat dit vol met boten die uit het water gaan en hier worden gestald, een soort jachthaven op het droge, dit is in mijn hoofd geen camperplaats, mag er nog niet bij in de schaduw staan. Kosten per nacht €21,50 en dan moet je nog douchen met een muntje. Maar wel een wasmachine en 10 ampère stroom gelukkig!


Nummer 10 is ook nog precies tussen 2 grote campers in terwijl er genoeg open plaatsen zijn, weer error. Met tegenzin zet ik de bus al mopperend van verontwaardiging op zijn plaats, ook de plek nog niet eens recht, moet de camper voor op de blokken, kan allemaal wel, maar is deze vakantie toch de eerste keer, dat zegt wat, toch??


De fietsen moeten er af, anders kan ik niet bij de blokken, en ik denk maar shit shit shit, geboekt net, voor 2 nachten: ook dat nog. Lineke vraagt vriendelijk aan mij, ja echt vriendelijk of ik niet kan stoppen met mopperen: we staan in de schaduw, kunnen achter de bus op het asfalt zitten, en we kunnen wandelen en fietsen, ik kan hier de was doen en het is mooi weer, dus stop.


Ik doe mijn best!! Als alles staat gaan we met de hondjes wandelen en eens kijken hoe een en ander verder is op deze haven, en eerlijk, niks mis mee. Keurig sanitair, grote wasmachine twee stuks en dit alles op loop afstand van prachtig Hoorn. Toen we daar binnen liepen (de Hoornse straatjes) net een sprookje met al die prachtige gevels en gezellige klein straatjes, echt de moeite van een bezoek meer dan waard.


Lineke wil eerst de was doen, en we moeten nog lunchen, dus we lopen terug naar de haven, gaan we straks terug zonder hondjes en bekijken dan de boel op ons gemak, dat is het plan.


Als we langs de wasmachine lopen kijkt Lineke even hoe lang de machine nodig heeft om een programma te draaien, 55 minuten, en we lopen naar de bus om de was te halen.


Nu heeft Lineke een error, bij terug komst bij de machines staat er een wat ouder echtpaar, zij hebben allebei de machines in gebruik genomen, typisch voorbeeld van alleen op de wereld, alles kan in een machine, maar och, er zijn er twee, why not, zullen ze gedacht hebben, krijgen ze de boel ook nog niet aan de praat, error error error, al blazend komt ze terug, met de mededeling over 55 minuten moet ik weer terug om de was aan te zetten. Inplaats van dat de was draait tijdens de lunch draait hij pas na de lunch, en wij zitten gezellig te wachten op het asfalt, de zon schijnt we hebben 3 kwartier de tijd voor de machine klaar is wat zullen we doen? Boodschappen? hebben we dat vast gedaan. Op naar de Lidl.


Bij terugkomst is de was klaar, nu nog in de droger alles weer oké, of bijna oké, we staan nog steeds voor €21,50 op een parkeerplaats ( geasfalteerde jachthaven)


Omdenken: jullie ken vast de podcast omdenken, ik heb daar laatst een aantal van beluisterd, en ben tot de conclusie gekomen dat ik zo een aantal cases heb voor Berthold Gunster. Een is de error in mijn hoofd als iets net wat anders is of gaat als ik verwacht/voorspel of bedoeld had. Vaak komt het er op neer dat je moet omdenken, en dat heb ik vanmiddag gedaan. Ben anders gaan kijken naar deze plek. Hoorn is prachtig: de plek zo aan de jachthaven en het Markermeer fantastisch en dat stukje gras om de camperbus kan me dan gestolen worden. Ik ben blij met mijn bus, mijn vrouw, mijn gezellige hondjes en het prachtige weer, wat zeur ik nou, ik had een fantastisch middag en een zalige avond. Tot morgen.





Reacties

Reacties

Sabine

De tranen staan in m’n ogen….van het lachen….! Wat een verhaal weer, error, error.
Geniet van mooie West-Friesland. Vele vakanties daar doorgebracht.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!