Het Dinkel-dal!

De bedoeling was om op te staan om 8 uur zodat we voor de middag als de regen het oosten nog niet heeft bereikt lekker gaan fietsen in de Achterhoek. Helaas, om 9.30 uur werd ik wakker, en zei tegen Lineke, had jij de wekker niet gezet op 8 uur. Jawel zei zij toen, maar jij sliep nog zo lekker en ik had nog geen zin om er uit te gaan, toen heb ik de wekker maar uit gezet, en ben ook weer in slaap gevallen. Nou, dacht ik toen, dat wordt niet fietsen vandaag……

Het weer is zacht, tijdens het rondje met het hondje en ik dacht: volgens mij komt er nauwelijks regen. Bij thuiskomst (bij de bus) kijk ik nog eens naar het weerbericht en zie dat er eigenlijk pas laat in de middag kans op regen is, en we besluiten om na het ontbijt gewoon lekker de route van 22 km te gaan fietsen. Jas aan, maar die was zo weer uit, het is gewoon super fiets weer. De route door het Dinkel-dal voert ons een groot stuk echt langs de Dinkel, een kronkelend stroompje, erg ondiep, je ziet zo de bodem, het water vrij helder. Het gebied rond de Dinkel is variërend van moerassen tot weilanden, het fietspad is prachtig aangelegd met vlonders over het sompige deel langs de rivier (stroompje)zonder dat je het in de gaten hebt fiets je ineens in Duitsland, (wij zagen dat doordat er Lebensgefahr op het bord stond in het moeras).

Om half 1 waren we weer bij de camperbus, de route van 22 km zat er op, tijd voor koffie, voor de lunch is het nog veel te vroeg, want ja op 9.30 uur opstaan betekent rond 10.30 uur ontbijten, we zijn zo een uur verder, want waarom zouden we snel doen.

De algemene beschouwingen worden aangezet, ik loop weer even met de hondjes en het blijft maar lekker weer. Zullen we nog een rondje doen, ik heb er nog 1 van 15 km die gaat naar Gronau, kunnen we daar lunchen, ja, zei Lineke goed idee, en zo zaten we om 13.45 uur weer op de fiets, en nog steeds super fiets weer. We volgen de route en komen in Duitsland terecht in Gronau, leuk centrum, we winkelen wat, niet overdreven, en uiteindelijk strijken we neer op een terras, net voor 14.30 uur om te lunchen. De lunchkaart is tot 14.30 uur dus dat komt goed uit. Duitsland is toch wat goedkoper dan Nederland, scheelt zomaar €10 met het bedrag dat we meestal betaald hebben voor de lunch.

We spraken daar ook wat Nederlanders, je haalt ze er zo uit, met enorm veel toilet papier, bijna zoiets als tijdens de eerste Corona lockdown. Dus Lineke zei: zo dames flink ingekocht, zeiden zij in koor: ja wij zijn echte schieters Hi Hi, en dan op z’n Achterhoeks. Ze zeiden ook dat bijna alles goedkoper was, ze wonen net over de grens gingen regelmatig hier naartoe, en gelijk hebben ze.

We zijn net voor dat de regen echt door zetten terug gefietst naar de camperplaats en zo goed als droog daar aangekomen, tijd voor een biertje. We zitten nog ff onder de luifel, maar een klein busje heeft ook een klein luifeltje dus helemaal droog zitten we niet, binnen met de deur open is dan net wat behaaglijker, dus dat is wat we gaan doen.

Deze camperplaats is tot nu toe toch wel de beste, ze hebben hier bijna alles, als ze er nog een wasmachine en droger bij zouden doen zijn ze over de top. Je kunt hier bijvoorbeeld fietsen huren, ze hebben een overdekte fietsstalling, gereedschap voor als je fiets stuk is, die woonkamer is leuk kortom Sckoppen-boer is de moeite waard en de omgeving ook.

Volgens de weersverwachting regent het nu zo’n beetje heel de avond, niet hard, beetje miezer en soms even wat meer, maar nat is nat, wij zitten voldaan van toch weer een actief dagje lekker binnen. Tv hangt top, boeken zijn er ook genoeg, ik schrijf, Lineke kijkt op Funda nieuwsgierig wat hier de huizen kosten, stuk goedkoper dan in Brabant, maar wij blijven waar we zijn in Brabant.

Morgen is het plan om naar Geesteren te gaan, niet echt ver hier vandaan, een camperplaats behorende bij rondje Twente.

Camperplaats met wasmachine en droger, het is weer vrijdag dus voor ons wasdag.

Ajuus zeggen ze hier, tot morgen.