Terug naar Rondje Twente

Het was een hele trip ff op-en-neer naar Hiltrud, met een overnachting. 200km gereden vandaag om weer in Twente te komen, maar niet voor niets. Het is 13 uur als we weer heerlijk in de zon voor ons busje zitten op weer een hele mooie plek camperplaats Sploder Stea in Holten. Salland heet het gebied hier en we gaan er zo dadelijk maar weer eens door heen fietsen om te bekijken wat hier allemaal te zien en te beleven is.

Sploder Stea, wat zou dat betekenen, geen idee, maar ik zoek het uit. Hier staan 8 campers, lang niet vol, er is wel plek voor 25, maar voor eind september vind ik het geen slechte opkomst.

Het was druk onderweg, de kortste route vanuit Hiltrud naar hier ging eigenlijk via Krefeld, maar vanwege wegwerkzaamheden, dus file, was de snelste route nu via Venlo, Nijmegen naar de A50. Ook druk, maar je kon wel gewoon doorrijden. Althans……

Wat zijn er toch sukkels op de weg, er reed een klein geel oud Suzukitje steeds voorop in de file op de linker baan, snelheid plus minus 97 km. Zelfs als ze bijna van de weg werd gedrukt door een vrachtwagen/ bestelwagen ( net geen 3500 kg) bleef ze links, die wagen haalt haar uiteindelijk maar rechts in, nu is het mijn beurt om te kijken of ze wellicht rechts wil gaan rijden. Ik knipper met mijn lichten, geen reactie, ik doe dit nogmaals, geen reactie, nou dan ook maar rechts voorbij, ik ga dus naar rechts, zij ook, of toch maar niet, weifelend zwalkt ze tussen links en rechts en kiest voor rechts, en ik kan gelukkig inhalen zoals het hoort. Tijdens het voorbijrijden wijst Lineke nog belerend naar de doos dat ze rechts moet rijden, maar de doos gaat na mijn inhaalmanoeuvre weer gewoon links rijden om de volgende file te creëren. Hopeloos. Nog lang heb ik haar in de spiegels kunnen volgen en iedereen ging er rechts voorbij.

De fietstocht, iets korter dan andere keren, het weer was een beetje dreigend, maar toch hebben we 22 km gefietst. Ik wist dat ik de route kon inkorten bij punt 71 door dan 70 te volgen inplaats van 94 en dan nog een hele lus fietsen om bij 70 uit te komen. Ruim een uur hebben we gefietst en nu zitten we toch weer in de zon met een beetje wind voor ons busje.

Ons rondje Twente is rond, we hebben nu op alle 5 de camperplaats gestaan en 1 of 2 nachten doorgebracht. Als je van natuur, fietsen en wandelen houd is het zeker de moeite waard om dit rondje te doen.

Overdinkel, Geesteren, Haarle, Bentelo, Holten. Echt de moeite waard. Ons hoogte punt qua camperplaats was Skop’nboer in Overdinkel, waarom: toch vanwege het ontvangen worden en de gezellige indeling, om een soort rotonde, en de overdekte fietsenstalling met oplaad punten. Als tweede Geesteren: daar sta je ook fantastisch en werden wij ook heel gastvrij ontvangen door de eigenaresse. De rest is vergelijkbaar met elkaar, alles zelf regelen, zoek maar een plek, geld in een envelop stoppen bij vertrek, alles op basis van vertrouwen, en dat heeft natuurlijk ook wat. Op elke plek hebben we wel de eigenaar gesproken, bij aankomst of vertrek of gewoon omdat ze s’avonds ff langs komen, en ze zijn allemaal even gastvrij, open, eerlijk, en gezellig. Net Brabanders met een raar accent.

De omgeving van Haarle, Sallandse heuvel rug, vonden wij het meest variërend en dat sprak ons het meeste aan. Waar we van opkeken in Twente, waren al die wijngaarden, ook hier is er weer een om de hoek en kunnen we in het winkeltje op de camperplaats wat van die wijn kopen, en dat gaan we zeker doen.

Qua prijs /kwaliteit zijn ze alle 5 prima en bij alle 5 sta je op het erf van een boerenbedrijf : de een nog in volle gang en de ander al gestopt met boeren.

Sploder Stea, wat betekent het: Espelo, daar begint het mee, in het dialect zeggen ze hier tegen iemand die uit Espelo komt een Sploder, en Stea betekent plekje. Origineel bedacht dus, Sploder Stea. Onze stempel kaart zit vol, we hebben in 8 nachten alle 5 de plekken bezocht! Ons presentje is een leuke tool, fles opener gecombineerd met een waterpas, wij komen zeker terug naar Twente!! (al is het maar voor de wijn(:)