Verkast!

Verkast!

We zijn na 4 dagen weer vertrokken: nog verder richting Portugal over de autovia Mediterrane: klinkt goed toch. Het weer knapt wat op, er komt steeds meer zon door de wolken, maar die wind, die wind waaide de boodschappen bijna uit het mandje bij Lidl.

De route die we gereden hebben ging dwars door het ruwe achterland, net ver genoeg het land in dat je de zee nergens zag. Ruw, heel ruw is het landschap hier en kurk droog. De grond heeft vaak de kleur van terracotta, maar de rotsen langs de weg zijn weer vaak gitzwart, ze glinsteren van zwart heid. Het leek op de mica ruitjes van de kolenkachel van vroeger, voor wie zich die kachel nog kan herinneren. Veel groeit hier niet, er zijn nauwelijks bomen, wat dorre struikjes die zo droog zijn dat ze met regelmaat door de wind uit de droge grond getrokken worden, en als een bolletje stro over de weg waaien, ik had er twee onder de auto vandaag. Gelukkig is het ook net stro dus voel je het niet eens. Je kunt je wel voorstellen dat het brand gevaar groot is hier, en daar wordt ook steeds voor gewaarschuwd, langs de autoroute staat regelmatig een bord met een grote vlam er op en tekst die vast betekent: pas op: brandgevaar.

In de auto achter het glas is het heerlijk, zonder dat de verwarming aanstaat loopt de temperatuur in de bus op tot 27 graden, bijna warm. We zijn rond 10.30 uur vertrokken, en om iets voor 2 waren we bij de Lidl in het dorp Nijar hier 19 km vandaan, we kwamen er langs met onze route. De camperplaats ligt redelijk achteraf, achter ons wordt gekweekt in van die vreselijke plastic kassen, die we onderweg weer zoveel gezien hebben dat het haast een plastic meer lijkt, blijf het lelijk vinden maar hoort gewoon bij Spanje zullen we maar zeggen. Bij ons hebben we het Westland, vol kassen van glas: ook vreselijk. De rest van de omgeving heeft prachtige uitzichten, ruw, wild en bergen op de achtergrond. Het is droog kurk droog zo droog dat zelfs de cactus plant het begeeft en als een bladskelet vergaan op de grond ligt.

Zo even mijn broer André bellen, die is jarig vandaag….66 jaar jong, de knappert, nog een jaar wachten dan komt de AOW.

Morgen hier maar eens de boel verkennen, volgens Gerian is hier goed te fietsen, zij zijn hier 5 dagen geweest, wat een toeval.

Marc en Alice

Hihi, de boodschappen waaien bijna uit t mandje ???. Lekker een nieuwe omgeving ???. Fijne avond en tot morgen ?