We gaan het toch anders doen.

We gaan het toch anders doen.

Gisteravond was hier op het plein de fanfare aan het oefenen voor de Paas processie, ze kwamen van boven uit de oude stad aan getrommeld en getoeterd in mars tempo: leuk om te zien. Ze hebben hier om en tussen alle campers door gelopen. Alle camperaar’s buiten de camper om te kijken en natuurlijk gaan er dan camperaar’s kletsen met elkaar: zo ook wij. Ze vroegen aan ons hoe lang we al weg waren, waar geweest en waar naartoe. Toen ik zei dat we de Don Quichot route wilden rijden richting Toledo en dan onder Madrid door, zei een van de Nederlandse: rij hem anders, kom je toch door heel veel historische steden en dorpen van La Mancha het land van Don Quichot, je komt uit in Bardenas Reales: de Navarra de woestijn aan de voet van het Navarra gebergte en dat is zo gaaf. Nou heb ik gister op travelholic gelezen, https://travelholic.nl/2019/08/09/de-vijf-mooiste-plekken-van-navarra/en inderdaad, prachtig. Heel de route gaan we nu dus anders doen.

De nacht was prima, lekker rustig hier, toen de fanfare klaar was, alleen ergens in de ochtendstond 4.40 uur precies, was er in eens heel veel wind, Mistral achtige wind vlagen die heel de bus deed schudden, bijna angstaanjagend. Toch hebben we lekker geslapen.

Rond 7 uur begon het gerommel van de Markt, het opbouwen is begonnen, niet dat ik daar iets van gehoord of gemerkt heb, nee, deze informatie komt van Lineke, die heeft oren op stokjes.

De stroom was inderdaad voldoende, maar vanochtend was de accu zo ver leeg dat 1500watt omvormer het niet meer trok. Niks aan de hand, alles werkt dan nog op 12 volt maar we hebben geen 220 meer.

De markt begint al vroeg en wij staan ongeveer naast de koffie shop, die nu wel open is, ik ga met mijn eigen bekers daar wel koffie halen zei ik tegen Lineke. €3 twee flinke mokken, dos café con lêche, dat lukt al wel net als dos cerveza: 2 bier. Ach, en ze begrijpen me licht, als ik met twee lege bekers aan kom lopen.

De koffie is zo lekker, na het ontbijt haal ik er nog twee. Dan een rondje over de kleine markt en dan beginnen aan een rit door La Mancha. We zien wel waar die eindigt.

We hadden in getoetst: Teruel camper air AC, de route daarheen was zo mooi, bijna adembenemend en onwerkelijk. Zoveel afwisseling in landschap: van heel vlak met gigantisch veel wijnbouw naar zo woest en grillig alsof je door de Grand Canyon van Amerika rijdt. Kleuren contrast zo groot dat je het bijna niet geloven kan, terracotta kleur bruin/oranje rood, daar het verse groen van de amandelbomen tegen aan, maar in de schaduw weer de roze bloesem van deze bomen. De gigantische wijnvelden die in de verte net kruizen zijn van een oorlogskerkhof, zo netjes in een rij. Het is wel duidelijk dat de wijnboeren veel netter zijn dan de citroen boeren, hier ligt nergens vuilnis en alles, maar dan ook alles is keurig bij gehouden, geen onkruid te zien, lege velden keurig geploegd, bermen schoon. Geen lege flessen, blikjes of sigaretten pakjes maar aangeharkte zijkanten.

We waren rond 14.30 in Teruel op de camperplaats, wat een afknapper. De camperplaats staat vol, een plekje was er nog tegen het hek aan de kant van de vrachtwagen parking, er waren enorm veel tractoren en politie, boeren protest dus. Veel herrie, niks aan. De bus stond zelfs al op zijn blokken toen ik tegen Lineke zei, wat doen wij hier, is er nou niks anders. Ook hier geen camper gedrag toegestaan, terwijl het een afgesloten camper terrein is, moet ik nu vanaf 14.30 in mijn busje gaan zitten met 25 graden. Ik snap niet wat die mensen hier doen, we gaan weer.

We rijden door richting de Bardenas Reales dan komen we vast wat beters tegen. Terwijl ik rij zoekt Lineke bij camper contact naar de mogelijkheden en heeft wat gevonden. 61 km uit de richting maar wel weer een fantastische stukje ongerept Spanje. Geloof dat we wel 1 uur gereden hebben zonder iets of iemand te zien. Alleen ongerepte natuur, het ene uitzicht nog mooier dan het andere, niets dan ooo, ah en jeee….

En dan kom je in een dorpje met een camperplaats voor 4 campers, niet te geloven dat het er is. Fuentes Calientes. Het heeft een kerk, een kroeg die alles is, toeristen bureau, restaurant, bar en waarschijnlijk ook de bakker. De meeste huizen zien er onbewoonbaar uit, maar er wonen denk ik toch nog wel wat mensen, maar niet veel.

Als wij aankomen staat er nog niemand, in eerste instantie geloof ik niet eens dat het een camperplaats is, maar het staat toch echt op het bord, we parkeren, lopen een rondje door dit kleine liefelijke dorp in de middel off nowhere 170 km onder Zaragoza.

Terug van onze wandeling komt er nog een Franse Camper binnen gereden, net zo verbaasd als wij, we staan niet alleen vannacht. We hebben de stoelen buiten gezet, hier staat nergens campergedrag verboden, dus stoelen buiten tot het te koud wordt, en avond wordt.

En warempel: om 18.15 uur komt er nog een Nederlandse camper binnen rijden!!

Wij gaan langzaam naar binnen, de zon is weg en dan koelt het rap af.

Margot

Heerlijk..go with the flow...dan kom je de mooiste plaatsjes en mensen tegen.
Wat een avontuur.
Hoor graag alles als jullie weer terug zijn. Xxx

Jan Visser

Wat een belevenis ?